نویسنده: دکتر ایرج یوسفی
زمان زیادی گذشته تا امروز مدیری، پرورش یافته در سیستم بانک کشاورزی و تکامل یافته در مدیریت سایر بانکها - بهویژه پست بانک و هزاران شعب روستایی - بر مسند رئیس هیئت مدیره و مدیر عاملی بانک کشاورزی به هدایت این نهاد مالی کشاورزی پرداخته است.
روح الله خدارحمی فردی از جنس تحقیق و توسعه است که از همان روزهای اول که افتخار فعالیت در حوزه بازاریابی و تجهیز منابع را با ایشان داشتیم - درنیمه دوم دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد - با توسعه و تغییر رویکرد بانک کشاورزی به همراه مدیران عالی آن زمان بانک، معنای مشتری مداری و محوریت بر مشتریان و تمرکز بر بانکداری عمومی و شرکتی به صورت عملی - نه به صورت اسمی - را عمومیت بخشید. بهطوری که بانک کشاورزی که در آن ایام همواره در مدیریت نقدینگی دارای مشکلاتی مزمن بود در دوره مدیریت ایشان بهعنوان مدیر امور بازاریابی و تجهیز منابع، کاملا بهبود یافت و بانک کشاورزی نه تنها وابسته به منابع و استقراض سایر بانکها نبود بلکه با تغییر رویکرد با جذب مشتریان زیاد در بخش و خارج از بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و غذایی و توسعه شعب در بازارهای هدف پولی توانست به بانکی مردمی و وابسته به منابع وسپردههای مردمی تبدیل گردد و سهم بازار خود را در سیستم بانکی افزایش داده و تثبیت نماید.
مدیر عامل جدید، در زمان و دوران قبلی فعالیت خود در بانک آنقدر پایهریزی درستی کرده بود که بعدها و پس از خروج ایشان و تیم مدیریتی در آن زمان هم این بانک هیچگاه به عقب بازنگشت و مسیرش را ادامه داد - گرچه در مقاطعی سرعت عمل آن کند شد - تا در دولت تدبیر و امید دوباره ادامه سیاستهای قبلی در پیش گرفته شد و با دعوت مجدد از چهرههای با تجربهای همچون آقای خدارحمی که اکنون علاوه بر سوابق درخشان بانک کشاورزی در پست بانک و بانک صادرات در جایگاه هیئت مدیره تجربیات خود را عرضه نموده، دعوت به همکاری کند و ایشان با کوله باری از تجربه - بیش از ربع قرن - و با نگاه روبه جلو بر مسند مدیر عاملی تکیه داد.
خوشبختانه انتخاب ایشان بهعنوان بهترین گزینه ریاست هیئت مدیره و مدیر عاملی قطعا با روشهای نوین بانکداری و بهرهگیری از خرد جمعی اساتید، مشاوران، مدیران و کارشناسان همراه خواهد بود و شاهد ارتقاء جایگاه بانک کشاورزی جهت خدمت بیشتر به بخش کشاورزی و فعالان صنایع تبدیلی و هم زیربخشهای آن خواهد بود. به نظر میرسد انتخاب متخصصین و افراد با دانش حرفهای و تجربه کافی در دو جایگاه هیئت مدیره و تقسیم کار و تمرکز زدایی فشار کار میتواند در تکامل بهرهوری بانک کشاورزی بسیار موثر باشد.
شایسته گزینیها، اغنای آموزش کارکنان، تعریف مسیر شغلی، اکترونیکی نمودن بیشتر ارتباطات شخصی، توجه بیشتر به صنایع تبدیلی و تکمیلی - مراحل پس از برداشت محصول - ، فرآوری در صنایع غذایی و حلقههای پس از تولید، توسه بانکداری شرکتی و استانداردهای بینالمللی، ورود به بازارهای مالی و سرمایه، توسعه محصولات جدید و خدمات بانکداری مشتریمحور، بازمهندسی برخی از خدمات موجود بانک و ارتباط مستمر ستاد با صف و توجه به عوامل انگیزشی مشتریان داخلی در راستای رسیدگی به درخواست و رفع نیازهای و ایجاد نیاز برای مشتریان خارجی - خارج از سازمان - ، توسعه بانکداری بینالملل و بانکداری الکترونیکی میتواند به اهداف علمی ایشان که همواره سعی بر آن داشته تا با روشهای نوین، سازمان را اداره کند تأییدی به نقل قول ایشان مبنی بر «روشهای گذشته به درد گذشته میخورد» است که با دیدگاه دیدهبانی و رصد رقبای بانکی و براساس نیاز روز مشتریان از طریق پژوهش، تحقیق و توسعه به رشد و بلوغ سازمان کمک نماید.
خوشبختانه باز مهندسی در چشم انداز بانک و اهداف بلند مدت قطعا مسیر را در ستاد به سمت برنامه عملیاتی و اجرای سیاستهای آقای خدارحمی در مدیریتها و شعب هدایت خواهد کرد که در حال حاضر فاصلهای نه چندان معنادار وجود دارد و حضور ایشان باعث رشد و تکامل سازمان بوده و برای رسیدن به اهداف استفاده از نیروهای با سواد، دانش آموخته و با تجربه بوده و خرد جمعی بدنه صف و ستاد، ایشان را برای رسیدن به اهداف عالیه یاری خواهد نمود.
ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۱۵ و ۲۱۶ - سال ۱۳۹۶
کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمیتوانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ میتوانند به شما کمک کنند
info@iranAgriMagazine.com