سیاستگذاری کشاورزی
طرح کشاورزان آینده

بدون مهندس آری، بدون تکنسین نه!
مهدی رجول دزفولی

گزافه است اگر فکر کنیم که کشاورزی دنیا به تنهایی مدیون مهندسان است، به‌ویژه آن‌که بعد از نتایج کار علمی، تحقیقی و دانشگاهی است که محصولات به‌دست آمده از مسیر روش کار، تکنولوژی و... در مزرعه به جریان تولید می‌پیوندند.
امروزه فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها و هنرستان‌های کشاورزی و نهایتاً تکنسین‌های رشته‌های مختلف کشاورزی هستند که می‌توانند برای تولید محصولات کشاورزی عمدتاً در خدمت اهالی روستاها و مناطق کشاورزی، شهرک‌های کشاورزی یک دهستان، بخش یا شهر درآیند.
این دسته از فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی می‌توانند پذیرای اقامت و زندگی در روستاها در کنار خانواده‌های بهره‌برداران باشند، چراکه به نگرش‌ها، باورها، توانمندی‌های یکدیگر آشنا و پیشنهادها و توصیه‌های یکدیگر را می‌پذیرند. مهم‌تر آن‌که به زبان، گویش و لهجه آن‌ها و یا نزدیک به آن‌ها نیز صحبت می‌کنند.
در صورتی‌که دانش‌آموختگان هنرستان‌های کشاورزی علم و عمل را تواماً آموخته باشند، می‌توانند زمینه‌ساز افزایش بهره‌وری، بهینه شدن مصرف آب و نهاده‌ها و کاهش ضایعات در مناطق کشاورزی و روستایی و از همه مهم‌تر پیام‌آوران الگوی کشت و کشاورزی اقتصادی باشند.
در صورت به واقعیت پیوستن چنین شرایطی پیام و سخنان دکتر خاوازی در مورد طرح «کشاورزان آینده» موضوعیت پیدا می‌کند و می‌توانیم برآورد کنیم که خروجی سالانه مدارس کاردانش کشاورزی (7 هزار دبیرستان دارای رشته‌های کاردانش) و مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای، 28 مرکز تحقیقات کشاورزی و تحت پوشش وزارت جهادکشاورزی و 104 هنرستان و دبیرستان کشاورزی می‌توانند سالانه 15 الی 20 هزار مهارت آموخته کشاورزی (نه مدرک تشریفاتی) را به دامن روستاها، پدران و مادران کشاورز و بهره‌برداران برگرداند و آن‌ها را با زبان علمی اما به‌صورت ساده و عملی و قابل پیاده‌سازی و توجیه برای کشاورزان، آشنا نماید.
دکتر خاوازی در آغاز سال تحصیلی 1399-1400 در هنرستان امام علی کهریزک شهر ری که طرح کشاورزان آینده را مطرح کرد، اما نگفت آیا:
• معلمان، مهندسان و کارشناسانی که به این هنرجویان علم و عمل را می‌آموزند خود به مسائل روز کشاورزی آشنا هستند؟
• آیا دبیرستان‌ها، هنرستان‌ها، انستیتو‌ها و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، به فضای آموزشی مناسب و کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، امکانات آموزشی، تجهیزات مورد نیاز کشت و کار، پرورش دام و طیور، شیلات و آبزیان و... مجهز هستند؟
• برای ورود دانش‌آموختگان به عرصه کشاورزی چه تضمینی وجود دارد و آیا به‌عنوان کمک مروج یا مروج از دولت حقوق می‌گیرند؟ آیا در ازاء استقرار و سکونت در روستا از خدمات خاصی مانند زمین رایگان برای مسکن، وام بلندمدت صفر درصد و... بهره‌مند می‌شوند؟
آیا از اراضی ملی و منابع طبیعی زمین و دام در اختیار آنان قرار می‌گیرد (کشاورزی بیابان). آیا ... .
طرح «کشاورزان آینده» هر چه که باشد، چنانچه برای چالش‌های پیش رو و سوالات خانواده‌های هنرجویان و خودِ هنرجویان پاسخ موجه و قابل اقناع داشته باشد می‌تواند موثر و کارآمد باشد. در این صورت صرفاً بی‌کاری جوانان روستایی را به عقب انداخته و ارتقاء هنرستان‌های کشاورزی در هر میزان و اندازه‌ای هم که میسر بوده و هزینه‌هایی برای آنان صرف شود کمکی در دست‌یابی به این هدف نمی‌کند.
امید است وزارت جهادکشاورزی با همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری بتوانند راهی برای تقویت ورودی خروجی تکنسین کشاورزی و تضمین اشتغال و ماندگار شدن آن‌ها در روستاها بیابد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۴۳ - ۱۳۹۹

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow