سیاستگذاری کشاورزی
تئوری نسل‌ها و بانکداری

نسل طلایی بانک کشاورزی را دریابیم
تئوری نسل‌ها و بانکداری

بخش سوم

مجله «دام و کشت و صنعت» در شماره‌های قبل طی دو مطلب اشاره‌هایی به تاریخچه بانک کشاورزی و عملکرد مدیریتی در بانک و نیز در مورد نسلی طلایی از کارکنان این بانک که دوره‌های مختلف خدمات‌دهی را تجربه کرده‌اند و اینک در آستانه بازنشستگی هستند و نیز ضرورت استفاده از تجربیات ارزشمند این نسل، مطالبی به اختصار تقدیم مخاطبان فرهیخته خود نمود.
اینک در ادامه مطالب یاد شده به نوع خدمات بانکی و مارکتینگ به افراد مختلف جامعه با توجه به سلایق و خصوصیات اخلاقی و رفتاری آنها بر اساس نظریه تئوری نسل‌ها نگاهی کوتاه خواهیم انداخت:

نظریه تئوری نسل‌ها
تئوری نسل‌ها برای اولین بار توسط «کارل مانهایم»، فیلسوف و جامعه‌شناس مجاری‌الاصل در سال 1923 مطرح شد و بعدها دیگران، آن را توسعه و ادامه دادند. 
دسته‌بندی نسل‌ها براساس شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متولدین دوره‌های زمانی مختلف در اروپا و آمریکا شکل گرفته است اما از بسیاری جهات و شاید با اندک تفاوت‎هایی از نظر تطابق زمانی در همه دنیا چنین رویه‌ای را طی می‌کند.
ذکر این نکته ضروری است که علاه بر چهار نسلی که از آنها نام برده می‌شود قبل از آنها دو نسل «بزرگان» و نسل «خاموش» هم جزو این دسته‌بندی‌ها هستند ولی در این نوشتار موضوع بحث نمی‌باشند:
1- نسل baby boomer یا انفجار جمعیت:
تقریباً متولدین 1946 تا 1964 میلادی و 1324 تا 1342 شمسی که پس از جنگ دوم و همزمان با رشد فزاینده جمعیت متولد شدند. دوره‌ای که در آمریکا و اروپا به انفجار جمعیت معروف شد. شرایط نامساعد پس از جنگ جهانی دوم آنها را به خودسازی و تلاش برای بهبود اوضاع سوق داد.
این نسل با تلاش فراوان، بهره‌مندی از تحصیلات عالی و پیشرفت فناوری توانستند پیشرفت کنند تا جایی که به یک نسل ثروتمند و موفق بدل شدند. ریسک‌پذیری، کارآفرینی، خلق کسب و کارهای جدید از ویژگی این نسل است. 
افراد این نسل افراد 70-60 ساله‌های فعلی‌اند که بسیار دقیق و برای جزئیات ارزش زیادی قائل بوده، منظم، کاری و پرتلاش، شیک‎پوش، کت و شلوارپوش و رسمی و برندپوش هستند. نسلی که وفادارند (حتی به برند و رستوران مورد علاقه‌شان). از نظر اجتماعی و روابط خانوادگی هم این وفاداری در آنها وجود دارد. فعلاً بیشتر اقتصاد دنیا در دست این افراد است. افرادی مانند استیو جابز(اکنون تیم کوک)، بیل گیتس، ترامپ و ... جزو این نسل هستند گرچه امروزه بسیاری از افراد این نسل بازنشسته شده‌اند.
2- نسل X : متولدین 1964 تا 1980 میلادی(1342 تا 1358 شمسی)
دوره نوجوانی و جوانی این نسل همزمان با اتفاقات سیاسی جهانی نظیر انقلاب‌های مردمی، فروپاشی دیوار برلین و پایان جنگ سرد همراه است. اینان در یک دوره پرتلاطم به دنیا آمدند و تغییر را یک مسئله عادی می‌دانند. 
این نسل اهل هیجان، یادگیری، برقراری ارتباط با محیط اطرافشان هستند و حتی از شکست خوردن هراسی ندارند. به کار کردن در شرکت‌ها و استرس کاری فراوان عادت دارند. اکثراً تنها کسی که می‌تواند به آن‌ها کمک کند خودشان هستند و دیدگاه‌های مختلف و متفاوتی با نسل‌های قبلی دارند. 
از نظر خصوصیات رفتاری و اخلاقی چیزی مابین نسل قبل از خود، یعنی Baby Boomer و نسل‌های بعدی هستند. هنوز هم برخی خصوصیات مانند نظم، شیک‌پوشی، سخت‌کوشی و حتی وفاداری در آن‌ها دیده می‌شود البته نه به مقداری که در نسل قبل وجود دارد.
3- نسل Y: متولدین1980 تا 2000 میلادی (1358 تا 1378 شمسی) 
در ایران متولدین بعد از انقلاب را شامل می‌شوند، به آنها نسل هزاره (Millenium) هم می‌گویند. 
این نسل در بستر فناوری نوین ارتباطی و گسترش جهانی دیجیتال و کامپیوتر رشد یافته و علاقمند به ارتباط با هم‌سالان و دوستان هستند. همواره در تلاشند تا خود را به آخرین تکنولوژی‌های روز مجهز کنند. در دنیای مجازی با افراد زیادی ارتباط دارند. دنبال زندگی راحت و بدون دردسرند. می‌خواهند کارها را سریع‌تر پیش ببرند و حوصله انجام کارهای طولانی را ندارند. همزمان با گسترش جهانی کامپیوتر رشد کرده‌اند. 
نسلی بسیار باهوش و تغییرپذیرند. وفاداری به برند یا چیزهای دیگر در این نسل خیلی کم است. دنبال منافع هستند و هر جا که منافع‌شان تأمین شود آنجا هستند. 
حتی در روابط اجتماعی هم این عدم وفاداری و تنوع‌طلبی در آن‌ها وجود دارد. اگر به آمار طلاق نگاه کنید بیشتر در افراد این نسل اتفاق می‌افتد. افرادی هستند که سروکارشان با دنیای دیجیتال و موبایل بسیار زیاد است. 
این نسل هیچ چیزی را به راحتی نمی‌پذیرند و برای هر موضوعی دنبال دلیل هستند به همین خاطر آنها را «نسل چرا» هم می‌گویند.
4- نسل Z: متولدین حدود 1995 تا 2012 به بعد (1378 به بعد شمسی)
آنها نسل همیشه حاضر و فرزندان نسل X و تا قسمتی هم نسل Y هستند. در ایران آنها را دهه هشتادی و نودی می‌شناسیم. زندگی آنها به شدت تحت تأثیر فناوری و ارتباطات گسترده است دسترسی آسان به اینترنت، موبایل، تلبت و لپ‌تاپ و حضور در شبکه‌های مجازی در بین آن‌ها مشهود است.
این نسل در واقع از خصوصیات نسل‌های قبلی بسیار فاصله گرفته و بیشتر به دنیای موبایل سرگرم هستند. حتی اگر یک جمع چند نفره آنها در کنار یکدیگر باشد و در مورد مسئله‌ای بخواهند صحبت کنند از موبایل استفاده می‌کنند و کمتر اهل ارتباط نزدیک اجتماعی هستند.
این افراد بیشتر از نسل‌های قبل اهل کارهای تیمی می‌باشند. مثلاً استارتاپ‌ها عمدتاً از این افراد و به مقدار کمی از یکی دو نسل قبل از این‌ها تشکیل شده‌اند. 
در همه چیز شدیداً آزاد و متفاوت هستند. لباس پوشیدن آنها یکی از مثال‌هایی است که کاملاً گویای این شخیصیت آنهاست. اینها نسل «همیشه حاضر» هستند و همه جا سرک می‌کشند.

بانک کشاورزی و نیاز نسل‌ها
حال بانک‌ها و مخصوصاً آنچه مورد نظر ماست بانک کشاورزی باید در ارائه خدمات به مشتریان خود، شرایط نسل‌های مختلف را در نظر بگیرد و برای هر کدام از این نسل‌ها در عرصه جغرافیایی خدمات مناسب و جذاب داشته باشد. مثلاً برای نسل Baby Boomer که علاقه چندانی به دنیای دیجیتال و مانند آن نشان نمی‌دهند و بیشتر اهل مراجعه به شعبه هستند و از دسته چک و ... استفاده می‌کنند، باید خدمات مناسب‌شان را ارائه دهد تا برسد به نسل‌های بعدی که اصولاً می‌خواهند تمام کارهایشان را با موبایل انجام دهند و باید برای آنها «اَپ‌»ها و برنامه‌های مناسب برای جذب این نسل‌های مختلف را ارائه بدهد. 
حتی خدماتی که در شهری مثل تهران یا کرج می‌خواهد به مشتریان ارائه دهد با خدماتی که کشاورزان در یک نقطه دورافتاده کشور می‌خواهند دریافت کنند، متفاوت است. همچنین در تبلیغات بانکی هم باید این نکته مد نظر باشد و از روش‌های مورد علاقه هر کدام از نسل‌های هدف بهره گرفت. مثلاً یک سامانه یا اپ بانکی را که مخاطب آن نسل‌های جوان‌ترند را نمی‌توان توسط عکسی از یک پیرمرد یا پیرزن تبلیغ و معرفی نمود همچنانکه خدماتی که برای نسل‌های قبل‌تر است باید با روش‌ها و مواردی که برای این نسل نوستالژی دارد عرضه شود تا مشتریان را بتواند جذب نماید. 
کلاً در عرصه مارکتینگ باید به این موضوع و علایق و سلایق هر نسل و خصوصیات فکری و روحی آن‌ها توجه کرد. اما بانک کشاورزی در ایران چقدر در این راستا حرکت کرده و توانسته خدمات خود را مناسب‌سازی کند؟! 
به نظر می‌رسد که کارهای خوبی در این زمینه انجام شده و بخشی از راه را رفته‌اند. مثلاً سیستم «مهرگستر» بانک کشاورزی یکی از اپلیکیشن‌های مناسب برای نسل‌های جدید است که می‌تواند در جذب این افراد نقش داشته باشد. اما در این مورد هنوز هم راه‌های نرفته‌ای وجود دارد. 

نسل طلایی بانک کشاورزی
نکته قابل توجه اینکه چنانچه در شماره‎های قبل به آن اشاره شد، بانک کشاورزی در حال حاضر نسلی طلایی از کارکنان و مدیران را در بدنه خود دارد که از نظر بانک‎داری شیوه‌های مختلف بانکی را تجربه کرده و روی آن شناخت کافی دارند. این نسل شیوه‌های سنتی و قدیمی بانک کشاورزی یعنی همان روش‌هایی که مثلاً از زمان مرحوم شهریار ارائه می‌شد تا سیستم‌های اپلیکیشن موبایلی و مهرگستر و ... را تجربه کرده‌اند. 
حال اگر این نکته را در کنار نسل‌های متفاوت جامعه که به آن اشاره شد قرار دهیم خواهیم دید که نسل طلایی از چه ارزشی برخوردارند و لزوم استفاده بهینه از تجربه‌های این نسل چه اندازه ضروری می‌نماید. در شرایطی که این نسل در حال بازنشستگی از بانک هستند، باید برای انتقال تجربیات آن‌ها به نسل‌های قبل توجه و اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۴۱- تیر ۱۳۹۹
 

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow