سیاستگذاری کشاورزی
پایانه و ناوگان حمل‌ونقل محصولات کشاورزی

براساس آمارهای ارائه شده از محصولات کشاورزی، سالیانه به‌طور میانگین 120 میلیون تن انواع محصولات گیاهی، باغی، لبنی، شیلاتی، پروتئینی و... در چهار فصل تولید می‌شود که مجموعه نیازهای داخلی و صادرات مازاد را تأمین می‌نماید و البته بیش از 10 میلیون تن نهاده‌ها و محصول به بنادر و مرزها وارد می‌شود تا در سراسر کشور توزیع گردد.
جدا از تمام فاکتورها و عوامل و نهاده‌ها، کشاورزان پس از اطمینان از زمان برداشت و عرضه آن به بازارهای تقاضا و برگشت سرمایه و هزینه‌ها، معضلی به نام وسیله حمل‌ استاندارد و قیمت مناسب، بلافاصله پس از برداشت، به بازارهای مصرف را در مقابل خود دارند که در بسیاری از موارد آن‌ها را از انگیزه تولید، تحمل و تقبّل هزینه‌ها و زحمات مستمر، مأیوس می‌نماید، چراکه بعضاً هزینه بارگیری و حمل یک محصول کشاورزی به‌‌ویژه حمل سالم و به موقع آن بیش از ارزش محصول فاکتور می‌شود و کشاورزان قادر به یافتن راه چاره‌ای برای آن نیستند.
بسیار مشاهده می‌شود که در هنگامه برداشت محصولات کشاورزی که علی‌القاعده از مناطق جنوبی کشور آغاز می‌گردد با زمان تخلیه کشتی‌های نهاده‌های کشاورزی که آن هم عمدتاً در جنوب است، ناوگان کافی به منظور حمل آن‌ها به بازارهای مصرف وجود ندارد که کامیون‌داران «پشت بارنامه» غیرمتعارف طلب می‌کنند یا به بهانه گرانی لاستیک و حامل‌های انرژی و سوخت و... اعتصاب می‌نمایند که از این طریق محصول برداشت شده دچار آسیب و گاه فساد شده و از چرخه تولید و مصرف خارج و نتیجه زحمات کشاورزان به خسارت و ضرر منتهی می‌شود.
در این جا یک پرسش اساسی مطرح می‌گردد که چرا علیرغم تجربه و پیش آگاهی از چنین ضرورتی، وزارت جهاد کشاورزی در جایگاه حامی کشاورزان به همراه وزارتخانه مربوطه (راه و ترابری) و اتحادیه‌های کامیون‌داران و موسسات حمل‌ونقل در این امر ورود نکرده تا با مشارکت تعاونی‌های کشاورزی پایانه حمل‌ونقل محصولات کشاورزی ایجاد و احداث کند.
از آنجایی که وسعت و شرایط آب‌وهوایی متفاوت کشور نیاز مستمر و پیوسته‌ای به حمل محصولات تولید شده در بخش کشاورزی را می‌طلبد و در تمام ایام سال حمل‌ونقل نهاده‌های کشاورزی روی کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی و باغی و نهاده‌های دام و طیور برای تولید محصولات پروتئینی، شیلاتی و همچنین محصولات برداشت شده و فرآوری شده مورد نیاز است و نهاده یا محصول کشاورزی حداقل سه نوبت از محل تولید تا برداشت و ارسال به کارخانه یا کارگاه و بازار مصرف جابجا می‌شود جا دارد به منظور حفظ سرمایه‌های داخلی و کمک به کشاورزان، وزارت جهاد کشاورزی در تمام طول سال و براساس مناطق جغرافیایی با همکاری ارگان‌های مربوطه به این امر اقدام نماید.
توجه و درک مسئولیت در این مقوله موجب اطمینان خاطر و امنیت شغلی در میان جامعه کشاورزی خواهد شد.
مسلماً این پایانه با برنامه‌ریزی و به خدمت گرفتن ناوگان بخش خصوصی و تعاونی‌ها و نظارت بر استانداردهای مورد نیاز، سلامت کار، دقت و رعایت مقررات، قیمت‌گذاری و نوبت دهی می‌تواند در حمل‌ونقل و جابجایی حدود 400 میلیون تن محصولات کشاورزی (سه نوبت و بیشتر جابجایی حدود 130 میلون تن محصول) نقش به سزایی ایفا کند و با پیشگیری از ضایع شدن محصولات حمل شده (ریزش زمان حمل‌ونقل، خرابی و رطوبت و کپک زدن محصول در کامیون و... کاهش 10 درصدی ضایعات به افزایش محصول کمک نماید.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۳۹- ۱۳۹۹

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow