صنایع غذایی
همیشه چای بنوشید

بنوش

اگر شما میل به خوردن قهوه ندارید، ممکن است چای بهترین انتخاب باشد. اما مصرف روزانه چای امکان دارد چه تأثیری روی شما بگذارد؟
یکی از مطلوب‌ترین نوشیدنی‌ها در تمام جهان، چای است. آدم‌ها آن را قبل از به رختخواب رفتن، هر روز صبح پس از بیدار شدن، در ساعات روز و بعدازظهر و خیلی از اوقات دیگر می‌نوشند. در بسیاری از مناطق چای را با خرما، نبات یا شکر زیاد و یا همراه با یخ مصرف می‌کنند.
اما آیا چای یک نوشیدنی خوب است؟ آیا از تأثیرات منفی احتمالی آن به‌‌ویژه در زمانی که در طول روز آن را جرعه جرعه می‌نوشید اطلاع دارید؟
در مورد مصرف روزانه چای، برخی عقیده دارند که نوشیدن آن بسیار خوب و برای سلامتی مفید است، چراکه اکثریتی از مسن‌ترین افراد با طولانی‌ترین عمر در جهان به‌طور روزانه چای نوشیده‌اند.
مردم منطقه اوکنیاوا در ژاپن، به‌طور روزانه چای سبز می‌نوشند که در این رابطه از اهالی اوکیناوا سوال شد و آن‌ها راز طول عمر خود را در نوشیدن چای سبز می‌دانستند.

تفاوت بین چای و قهوه
در ابتدا باید بدانیم چه تفاوتی بین نوشیدن چای با قهوه وجود دارد؟
براساس نوع و روش نوشیدن چای، امکان دارد تفاوت چندانی بین چای با قهوه وجود نداشته باشد. چنانچه شما چای زیادی بنوشید (چای سیاه یا Earl Grey)، کافئین بیشتری دریافت می‌کنید که در این صورت بدن شما همان نوشیدن یک استکان قهوه را تجربه خواهد کرد.
اما امکان دارد با نوشیدن چای سیاه، نسبت به قهوه، کافئین کمتری دریافت کنید. حال اگر هر روز چای بنوشید امکان دارد این اتفاقات رخ دهد:
• چای دارای گروهی از عناصر غذایی است که سایر نوشیدنی‌ها و ازجمله قهوه، مقدار کمتری از آن‌ها را دارند. چای‌ دارای انواعی از مواد غذایی و شیمیایی است که در گیاهان مختلف دیگر به‌صورت جداگانه وجود دارند. مواد مفید غذایی گیاهی (Phytonutreints) به دسته‌ای از مواد اطلاق می‌شود که برای فعالیت‌های حیاتی و سلامتی انسان مفیدند.
برخی از جنبه‌های مفید این مواد، خواص آنتی‌اکسیدانتی، مقابله با آلرژی‌ها، کاهش خطرات سرطان‌ها و جلوگیری از روند پیری است که همگی در چای وجود دارند.
• قاعده‌مند کردن متابولیسم بدن با چای: برخی از چای‌ها می‌توانند به تنظیم‌کردن متابولیسمی که به هر دلیل از موازنه خارج شده کمک نمایند.
نشریه تحقیقات علوم پزشکی Journal of Research in Medical Sciences، بیان می‌کند که چای سبز می‌تواند اثرات مفیدی در تنظیم متابولیسم بدن داشته باشد که ارتباط نزدیکی با کنترل قند خون و وزن دارد. حال اگر بخواهیم با هدف تنظیم متابولیسم چای بنوشیم بهتر است که از چای سیاه استفاده کنیم.
• افزایش ادرار: انواعی از چای عملاً موجب افزایش ادرار می‌شوند. مواد فزاینده ادرار در چای باعث می‌شوند تا بدن ما از نمک و آب زیاد موجود در آن به‌صورت ادرار رها شود. معمولاً چای‌های دارای مواد (Diuretic)، به افرادی که دارای مشکلات کلیوی، دیابت و ناراحتی‌های قلبی هستند، توصیه می‌شود. اما پس از ساعت 4 بعدازظهر باید از نوشیدن چای امتناع کرد مگر آن‌که بخواهیم در طول شب بیدار مانده تا به دستشویی برویم.
• کمک به کنترل وزن: تحقیقات زیادی روی تأثیر چای سبز به کنترل وزن انجام شده است. بررسی نشان داده که 12 هفته مصرف چای سبز، تأثیر زیادی بر کاهش وزن و چربی شکمی زنان داشته است. دلیل پنهان این بررسی به‌خاطر افزایش سطح مصرف انرژی با کنترل متابولیسم و کمک به مصرف چربی بوده است.

جایگزینی چای با آب
با نوشیدن فقط 3 لیوان چای در روز، هیچ تأثیر منفی از آن مشاهده نشده است. 
نکته مهم دیگر مراقبت در میزان مصرف مواد آبکی است. چای ازجمله مواد نوشیدنی است که افراد غیرعلاقه‌مند به نوشیدن آب می‌توانند از آن به‌صورت یک جایگزین استفاده کنند. اما توصیه بسیار مهم آن است که هیچگاه نوشیدن چای را به جای نوشیدن آب قرار ندهید که هر چیزی به جای خویش نیکوست.
بفرمایید چای آماده است.

ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۴۳ - ۱۳۹۹
 

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow