مکانیزاسیون
فرسودگی تا کی؟؟؟

شعار نافرجام
جایگزینی ماشین ‌های کشاورزی فرسوده
و 11 سال تعلل

بنابر آیین نامه جایگزینی ماشین‌های کشاورزی فرسوده مصوب شماره 256017/ت/41926ه مورخ 22/12/88 هیأت وزیران، ناوگان فرسوده و مستهلک باید از چرخه فعالیت خارج می‌شدند اما با مشاهده وضعیت نا به سامان ماشین‌های در بخش کشاورزی مشخص می‌شود که طی این 11 سال تغییر چندانی ایجاد نگردیده است.

ماشین‌های 40 ساله و انتظار جهش تولید
امر واضحی است که برای پیشرفت در بخش ماشین‌ها باید از شیوه‌های سنتی فاصله گرفت و به سمت نوسازی رفت. متاسفانه در ایران ماشین‌های فرسوده و نا مناسب همچنان به قوت خود مورد استفاده هستند ضایعات ایجاد می‌کنند و بهره‌وری را به چالش می‌کشند که بر اساس آمار‌های سنی از تراکتورها و کمباین‌های موجود در کشور که یکی از جمله ماشین‌های حیاتی در این صنعت محسوب می‌شوند بعضاً عمر بالای 40 سال دارند، با این وجود چگونه می‌توان در صحنه رقابت جهانی تولیدات کشاورزی و حضور در عرصه صادرات ظاهر شد. چه بسا که با این روند، نیاز اولیه تأمین غذای کشور در سال‌های آتی نیز قابل تامین نخواهد بود. این در حالی است که منابع اقلیمی، سرمایه‌ای و نیروی متخصص وجود دارد اما همچنان نیاز به واردات احساس می‌شود.

عمدتاً حرف تحویل می‌دهند
از طرفی تولید ماشین‌های کشاورزی داخلی و نمایندگان خارجی داخل، کشور جوابگوی نیاز کشاورز نبوده در حالی که نوسازی بخش تولید ماشین‌های کشاورزی یک امر ملزم بوده با وجود تمام سرمایه‌ها و متخصصین در این امر تا کنون پیشرفتی صورت نگرفته است. طی سال‌های اخیر هم که توجه به این مهم شده است غیر از برگزاری جلسات، همایش، گردهمایی و سر دادن شعارها در عمل چه برای کشاورز و کشاورزی رخ نداده است؟
متوسط عمر مفید استفاده از ماشین‌های کشاورزی در کشور‌های پیشرفته اروپایی و آمریکا بین 5 تا 7 سال است که در کشور ما این رقم در حالت خوشبینانه به 25 سال می‌رسد، از سوی دیگر ماشین‌های مورد استفاده تناسبی با اقلیم و سطح اراضی ندارد، با وجود این موانع چه انتظاری از پیشرفت در این زمینه خواهد بود، برای رقابت با بازار جهانی باید فکری به حال این مسئله کرد در غیر این صورت با وجود این ادوات فرسوده امکان ارتقاء کشاورزی وجود ندارد و در آینده نیز با خسارات وارده حاصل از کارکرد این ماشین‌های فرسوده در اراضی، و سرمایه‌های صنعت کشاورزی، با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد. چه بسا با رفع این موانع و نوسازی ماشین‌ها به افزایش بهره‌وری، افزایش اشتغال و رونق کسب کار و همچنین کاهش مهاجرت از روستا کمک بشود.

با 50 درصد ماشین‌های فرسوده چه کنیم؟
به گفته مسئولان، سالانه 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای طرح نوسازی نیاز است در حالی که در شرایط فعلی 30 درصد نیاز سالانه این بخش تأمین می‌شود و در مقابل 30 درصد از ماشین‌های موجود هم فرسوده‌تر می‌گردد.
به نقل از ایانا دکتر کامبیز عباسی در طرح ساماندهی تراکتور‌های فرسوده اعلام داشت: پلاک‌گذاری تراکتور‌ها و کمباین‌های مستعمل بالای 25 سال متوقف شد و این طرح به منظور ساماندهی این ماشین‌ها اتفاق افتاد بنابراین در بهمن 96 خبر اجرایی شدن این طرح در چند شهر و استان به گوش رسید، در ابتدا قرار بر این بود سن مجاز ماشین‌ها 13 سال باشد که با پیگیری ‌های انجام شده این رقم به 25 سال افزایش یافت نکته‌ای که در این طرح اهمیت فراوانی داشت موضوع بیمه و نیاز میزان تخصیصی سوخت به این ماشین‌های فرسوده بود اما با وجود اینکه 50 درصد تراکتور‌ها و کمباین‌های موجود فرسوده هستند چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد بلکه ماشین‌ها بعد از نوسازی از یک مکان به مکان دیگر منتقل می‌شوند.

چرا جایگزینی ماشین‌های فرسوده انجام نشده ؟؟؟
آیا ناتوانی دولت در تامین اعتبارات مسبب توقف این طرح بوده؟ آیا بانک‌های عامل همکاری نکردند؟ آیا کشاورزان توانایی مالی برای خرید نداشتند؟ آیا این ناتوانی ناشی از تحریم‌های بین المللی بوده؟ آیا نبود مشارکت و همکاری بخش خصوصی با دولت است؟ آیا ضعف در تولید داخلی است و...
با وجود اینکه این مطالب بارها و بارها به شکل‌های مختلف در مجلات نشست‌ها و... بازگو شده صرفا جهت یادآوری بیان شد تا شاید در این میان تلنگری برای تحقق انگشت شمار شعار‌های نافرجام باشد ...

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۳۹- ۱۳۹۹

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow