در مرداد سال 1388 و پس از عملیاتی شدن تحریمهای آمریكا علیه ایران، هیأت وزیران با حضور وزیر جهاد كشاورزی و سایر وزرا در جلسه 14 مرداد ماه امسال خود به استناد اصل یكصد و سی و هشتم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی ایران، تبصره 3 ماده 7 قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز مصوب 1392 و مصوبه مجلس 14 مرداد 97 -شورای عالی هماهنگی اقتصادی- و بهمنظور ساماندهی مدیریت بازار ارز تعداد یازده ماده و سه تبصره تصویب كرد كه در ماده 5 آن چنین آمده است:
سازمان حمایت مصرفكنندگان و تولیدكنندگان مكلف است برای كلیه كالاهایی كه تا زمان ابلاغ این تصویبنامه، ارز آنها بهصورت بانكی و یا در سامانه نیما -گروههای كالایی اول و دوم- تأمین شده و ترخیص آنها صورت نپذیرفته -به جز كالاهای موضوع بند -1- این تصویبنامه-، ضمن اخذ مابهالتفاوت «نرخ ارز زمان پرداخت» و «نرخ ارز در بازار در تاریخ ترخیص» و با رعایت سایر ضوابط نسبت به صدور مجوز ترخیص اقدام نماید.
جالب توجه اینكه ردیف 12 در جدول كالاهای موضوع بند یك سموم تكنیكال شیمیایی به صراحت قید شده و هیچ نامی از سموم شیمیایی ساخته شده مشابه تولید داخل در 25 ردیف در جدول كالاهای بند یك كه 20 ردیف آن به نهادههای كشاورزی و محصول نهایی -گوشت، برنج، چای، گندم، مرغ، تخممرغ، شكر و...- اختصاص یافته درج نشده و تنها آمده است كه تكنیكال سموم دفع آفات نباتی میتواند با ارز دولتی وارد شود.
مهمتر اینكه جدول كالایی بند یك را دفتر هیأت دولت هم تأیید و طی شماره 00063231 همراه با مصوبه شماره 63792 در تاریخ 16/5/97 برای اجرا و عدم سرپیچی از مفاد آن به همه وزارتخانهها ازجمله وزارت جهاد كشاورزی، سازمان بازرسی كل كشور، دیوان محاسبات كشور، سازمان و موسسات دولتی از جمله سازمان حفظ نباتات و دبیرخانه شورای اطلاعرسانی دولت ابلاغ كرده است.
قدر مسلم اینكه خاطیان و سرپیچیكنندگان از این مصوبه درصورت عملكرد فراقانونی باید پاسخگو باشند و مقامات مافوق آنها موظفند بلافاصله هرگونه مجوز و دستورالعمل مخالف با روح و متن و مفاد مصوبه هیأت وزیران را متوقف و اقدامات قانونی را انجام دهند.
در همین حال حدود 4 ماه بعد از این مصوبه هیأت وزیران، معاونت كنترل آفات سازمان حفظ نباتات بدون توجه به مصوبهای كه وزیر و مقام ارشد مافوق وزارتخانه در جریان كامل آن قرار گرفته و میثاقنامه آن را در هیأت دولت امضا كرده علناَ با مخدوش نمودن مصوبه هیأت وزیران اعلام میكند آفتكشهای كشاورزی -درحالی كه صرفاَ مواد تكنیكال آفتكشها در جدول وجود دارد- در گروه یك كالایی قرار دارد، اهمیت نظارت بر شبكه توزیع آفتكشهای كشاورزی و كنترل توزیع به موقع و مناسب آن را بهانه قرار داده و به رئیس انجمن واردكنندگان سم دستور میدهد تا ترتیبی اتخاذ كنند كه ممنوعیت واردات آفتكشهای كشاورزی آماده مصرف و البته تكنیكال با ارز نیمایی و مبادلهای به اطلاع شركتهای عضو رسانده شود. یعنی سلاطین سم بتوانند با ارز مرجع سموم آماده مصرف وارد كنند!
جالبتر اینكه كار واردات با ارز دولتی و صادرات قاچاق آن به جایی میرسد كه وزارت جهاد كشاورزی حتی از رئیس انجمن واردكنندگان سم و كود -درحالی كه صادرات سم ممنوع است- جهت شركت در نمایشگاه فرصتهای صادراتی ایران در عراق دعوت میآورد در حالی كه عراق مقصد شماره یك سموم شیمیایی قاچاق از ایران است.
حال باید پرسید چگونه میشود كه سموم آماده مصرف مشابه تولیدات داخل، خلاف مصوبه وزیران باید با ارز مرجع وارد گردد -و البته مقادیری از این سموم وارداتی به نرخ آزاد و بهصورت قاچاق از كشور خارج گردد- بهویژه اینكه سموم آماده مصرف مشابه تولیدات داخلی نیز با این نامه -كه در بالای آن آمده است سال 1397: حمایت از كالای ایرانی- مجوز ورود با ارز 4200 تومانی داشته و تولیدكننده داخلی مجبور است حاصل كار خود را كه 70 الی 80 درصد آن با قیمت آزاد و ارز آزاد تولید كرده در رقابت با سموم وارداتی -با یارانه ارز دولتی- بفروشد و از هستی ساقط شود.
چراغهای خاموش نظارتی!
سوال این است كه چرا معاونت حقوقی ریاست جمهوری، دیوان محاسبات كشور، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی كل كشور، حراست وزارتخانه و نهادهای امنیتی و نظارتی به این موضوع ورود نمیكنند، مگر اینكه در فاصله مصوبه هیأت دولت و نامه سازمان حفظ نباتات، رویه و مقررات دیگر حاكم شده باشد!
ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۲۸- ۱۳۹۸
کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمیتوانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ میتوانند به شما کمک کنند
info@iranAgriMagazine.com