زراعت و باغبانی و منابع طبیعی
یکپارچه سازی مدیریت

اتحادیه ‌شرکت‌های تعاونی تولید روستایی
با 500 هزار بهره‎بردار

یکپارچه‌سازی مدیریت

عبدالحسین کاظمی

محمدرضا رزاقی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ایران، 24 شهریور ماه در نشستی خبری با اصحاب رسانه به تشریح عملکردهای این اتحادیه و چشم‌اندازهای آینده آن پرداخت. همچنین بعضی از مسائل و موضوعات روز کشاورزی ایران ازجمله مباحث مربوط به اجرای طرح الگوی کشت، افزایش قیمت نهاده‌هایی مانند کود و سم، مسائل مربوط به برندسازی، بازاریابی و بازرگانی محصولات کشاورزی و مواردی از این دست مورد بحث و بررسی قرار گرفت:

اتحادیه‌ای با 500هزار بهره‌بردار
مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ایران توضیح داد: این اتحادیه سال 1349 تشکیل شده و در سطح کشور حدود 1500 شرکت تعاونی تولید در زیرمجموعه خود دارد که در آینده نزدیک حدود 330 شرکت تولیدی تولید دیگر به آن اضافه خواهد شد. همچنین 10 هزار نفر در این شبکه تعاونی شاغل هستند که حقوق و مزایا را از همین شبکه تعاونی‌ها دریافت می‌کنند و در مجموع500 هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی عضو این شبکه تعاونی‌ها هستند.
رزاقی افزود: به صورت سازمانی و در چارت اداری، شرکت‌های تعاونی تولید، طرح و برنامه‎هایشان را از طریق اتحادیه‌های استانی دنبال می‌کنند اما در سطح کشوری نیز ما سعی می‌کنیم متناسب با یک سری موارد خاص که فراگیر هستند، مسائل مربوط به شبکه را دنبال کنیم؛ همچنین یک سری از پروژه‌های خاص که در تعدادی از استان‌ها به‌صورت مشترک دنبال می‌شود.در اتحادیه مرکزی چهاربخش از قرار حوزه فنی و مهندسی، پایداری و توسعه، مالی و حوزه بازرگانی تعریف شده است.
در حوزه فنی و مهندسی، بحث ایجاد و تعادل‌بخشی آب و مدیریت آب و خاک را زیرمجموعه‌اش دارد و کارهای مربوط به آب و خاک که از طریق سازمان‌های وزارت جهاد کشاورزی استان‌ها به آن واگذار می‌شود را انجام می‌دهد و اگر کشاورزانی بخواهند پروژه‌های مربوط به تسهیل اراضی انتقال آب و... را انجام بدهند نیز از طریق این واحد انجام می‌گیرد. در حوزه آب و خاک یک کمیته مشترک با اتحادیه مرکزی، دفتر نظام بهره‌برداری سازمان تعاونی مرکزی روستایی و دفتر خاک و آب وزارتخانه، مسائل شرکت‌هایمان را پیگیری می‌کنیم.
همچنین در حوزه مکانیزاسیون، تولید بذر، الگوی کشت، کشاورزی قراردادی، مراکز فنی و کلینیک‌ها، طرح‌های مختلفی را تهیه کرده‌ایم که با حضور مهندس طهماسبی در رأس سازمان تعاونی روستایی و تاکید وی بر روی برنامه محور بودن، در همین فاصله زمانی کوتاه هم ما جلساتی با وی داشته‌ایم و برنامه‌هایی برای کارهای اجرایی تدوین کرده‌ایم.
در حوزه تولید بذر در سه استان سالانه حدود 1000 تن بذر سیب زمینی توسط اتحادیه و تشکل‌های زیرمجموعه انجام می‌شود. در برنامه‌های بعدی ارقام با دوره رشد کوتاه و ارقام صنعتی را در دستور کار داریم.

توسعه پایدار
رزاقی در ادامه گفت: در حوزه پایداری توسعه، مباحث آموزشی شبکه تشکل‌ها را دنبال می‌کنیم. در اصلاح ساختار اتحادیه با توجه به وضعیت موجود و دیدگاه‌های وزارتخانه در واگذاری امور به شبکه‌ها و تشکل‌ها، قطعاً به سمت ساختارهای متناسب حرکت خواهیم کرد. در خصوص مباحث مرتبط با بیمه از جمله بیمه محصولات کشاورزی و بیمه روستاییان، این اتحادیه نقش بسیار پررنگ و اساسی دارد.
در حوزه منابع مالی یکی از مسائل اساسی، افزایش سرمایه است که مورد توجه رئیس سازمان مرکزی تعاونی روستایی هم قرار دارد. بعضی تعاونی‌های اعتباری هم در زیر مجموعه این اتحادیه قرار می‌گیرند که متأسفانه در چند سال اخیر باید اعتبارات لازم به این تعاونی‌های اعتباری اختصاص پیدا نکرده که امید داریم روند بهتری اتفاق بیفتد.

مسائل بازرگانی
وی افزود: در حوزه مسائل بازرگانی نیز بخش بازرگانی محصول، صادرات محصولات کشاورزی و نهاده‌ها را در حوزه کاری داریم. همچنین بخشی از واردات بذر و بعضی نهاده‌های خاص نیز توسط این مجموعه انجام می‌گیرد.
در بحث کشاورزی قراردادی نیز که یکی از سیاست‌های مهم وزارتخانه است و همه ما به اهمیت آن واقف هستیم، از چند سال پیش در مورد محصولاتی مانند سبزی و صیفی، کلزا و چغندرقند، مسیرهایی را دنبال و اخیراً در مورد کنجد و پنبه نیز قراردادهایی با بعضی شرکت‌های فرآوری و صادراتی منعقد کرده‌ایم.
در حوزه کشاورزی قراردادی نیاز است که مساعدت‌های خاصی اتفاق بیفتد هرچند که که توفیقات خوبی داشته‌ایم و بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌ها تمایل به همکاری با ما دارند.

مدیریت یکپارچه‌
مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ایران گفت: در استان‌ها نیز طرح‌های متفاوتی را اجرا کرده‌ایم که به‌طور نمونه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
طرح سیمرغ در چند استان دنبال می‌شود که به جای یکپارچه‌سازی اراضی، مدیریت یکپارچه را دنبال می‌کنیم و گروه‌های فنی خاصی را تشکیل داده‌ایم که با هماهنگی‌های لازم به مزارع و باغات سرکشی و نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند تا افزایش عملکرد را شاهد باشیم. تعاونی‌های ما به دنبال این موضوع هستند که بحث مدیریت یکپارچه اراضی را عملیاتی کنند که تا حد زیادی مشکل خرد شدن اراضی را تعدیل می‌کند. در این روش مثلاً یک مجموعه 100 هکتاری زمین که متعلق به 50 نفر کشاورز است را شرکت به‌صورت یکپارچه مدیریت می‌کند و همه از مزایای آن بهره مند می‌شوند.

برند «پکتا»
رزاقی ادامه داد: یک شرکت نظارتی و بازرسی تأسیس شده تا در قالب این شرکت و با استفاده از ظرفیت‌های استانی در بحث تولید محصولات گواهی شده اقدامات لازم را انجام دهد تا هم مباحث زیست محیطی و هم سلامت جامعه را در نظر بگیرد. این شرکت با نشان و برند «پایش تولید کشاورزی ایرانیان» یا با نام اختصاری «پتکا» فعالیت می‌کند و بحث برندینگ را در قالب همین نام دنبال می‌کنیم. توسعه زنجیره‌ها یکی دیگر از سیاست‌های اتحادیه است. مثلا طرح زنجیره سیب‌زمینی را برای ارائه به مراجع ذیربط آماده کرده‌ایم.
وی گفت: در بحث کود و با توجه به افزایش قیمت کود اعتقاد داریم مدیریت تغذیه گیاهی یکی از راهکارها در جهت مصرف بهینه‌تر کود است و در سموم نیز با ارتباطاتی که با سازمان حفظ نباتات داشته‌ایم تمهیداتی مد نظر داریم تا سموم ارزان‌تر به دست کشاورزان برسد. همچنین مباحث آموزشی مختلف به کشاورزان و بهره‌برداران بخصوص در حوزه سموم را اجرا کرده‌ایم.

الگوی کشت
رزاقی در مورد الگوی کشت نیز توضیح داد: برای اجرای الگوی کشت قطعاً یک سری زمینه‌سازی‌ها باید انجام شود تا منافع کشاورزان هم تأمین و کشاورزان به این برنامه‌ها تمایل داشته باشند و نمی‌توان با برنامه‌های دستوری، کشاورزان را مجبور به رعایت الگوی کشت کرد.
آیتم‌های مختلفی در رابطه با الگوی کشت تأثیرگذارند؛ مثلاً باید اطلاعات دقیق، برنامه‌ریزی مناسب و آینده‌نگری لازم را داشته باشیم. اتفاق خوبی که در وزارت جهاد کشاورزی شاهد آن هستیم بحث هوشمندسازی کشاورزی است که در بسیاری از مشکلات از جمله در اجرای الگوی کشت به کشاورزی ما کمک می‌کند. در کنار آن کشاورزی قراردادی هم می‌تواند تا حد زیادی سمت و سوی الگوی کشت را مشخص کند. همچنین لازم است یک سری مشوق‌ها هم در نظر گرفته شود تا کشاورزان را به رعایت الگوی کشت ترغیب کند.

افزایش قیمت نهاده‎ها زیان‎بار است
وی در پاسخ سئوالات خبرنگار "دام و کشت و صنعت" درخصوص تأثیر افزایش قیمت نهاده‌هایی مانند سم و کود بر روی میزان تولید محصولات کشاورزی گفت: این افزایش قیمت قطعاً روی تولیدات تأثیر خواهد گذاشت؛ لذا لازم است که مخصوصاً در مورد قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی دولت این مسئله را مد نظر داشته باشد و قیمت محصولات براساس واقعیت‌ها و هزینه‌های تولید در نظر گرفته شود.
تشکل‌هایی مثل اتحادیه ما هم پیگیر این موضوع بوده و جلساتی مخصوصاً با شرکت‌های تولیدکننده کود داشته‌اند و برنامه‌هایی هم برای افزایش ضریب خوداتکایی نسبت به کودهای فسفاته وجود دارد.

لزوم توجه تخصصی به مباحث بازرگانی
رزاقی همچنین در مورد مباحث بازرگانی و برندسازی گفت: شاید یکی از علت‌هایی که باعث شده عملاً نتوانیم برندهای موفقی در عرصه بین‌المللی داشته باشیم، عدم وجود یک تشکل و ساختار تخصصی در امور بازرگانی در مجموعه تشکل‌ها باشد. 
بعضی سیاست‌های خلق‌الساعه داخلی هم تأثیر زیادی روی این قضیه دارد. مثلاً بعضی سیاست‌ها که یکباره صادرات را ممنوع می‌کند، باعث می‌شود تمام تلاش‌هایی که یک شرکت برای بازاریابی و صادرات انجام می‌دهد از بین ‌رود. 
معلوم است وقتی شما نتوانید بازاریابی هدف خارجی را تأمین کنید، آن‌ها به سمت کشورهای دیگر می‌روند. برای مثال کشوری مثل روسیه در شرایطی که با تحریم مواجه بود محصولاتش را از طریق یک کشور دیگر مانند ایران صادر می‌کرد تا مشتریانش را از دست ندهد.
وی گفت: مهندس طهماسبی، مدیرعامل جدید سازمان تعاونی روستایی توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد و به فکر تشکیل یک کارگروه ویژه صادرات و واردات در مجموعه سازمان تعاونی روستایی است تا مسائلی مانند بازرگانی، برندینگ و... را دنبال کند. قطعاً نیاز است که افراد متخصص بازرگانی در این کارگروه حضور داشته باشند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۴۳ - ۱۳۹۹
 

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow