زراعت و باغبانی و منابع طبیعی
تکنولوژی دستگاه خشک کن میوه و سبزی

تکنولوژی نوین دستگاه خشک‌کن میوه و سبزی

لیلا عنبرستانی*

تولید حدود 22 میلیون تن محصولات باغی که به‌صورت همزمان برداشت می‌شود، نیاز به دستگاه‌های به‎روز و پیشرفته برای خشک کردن میوه و محصولات کشاورزی را دوچندان می‌کند و ترویج اصولی استفاده از این دستگاه‌ها نیز بسیار با اهمیت است. 
نمونه‌های رایج این دستگاه‌ها به‌صورت الکترومکانیک بوده و سیستم حرارتی خشک‌کن آنها با توجه به سفارش مصرف‌کننده به چند نوع با مشعل گازسوز، گازوئیل‌سوز یا المنت برقی می‌باشد.
یکی از ایرادهای اساسی در این دستگاه‌ها آن است که سبب کاهش پروتئین درمحصول خشک شده می‌گردند. اما یکی از شرکت‎های ایرانی دستگاه خشک‌کنی تولید کرده که این نقیصه در آن برطرف شده است.
در این نوشتار به بررسی یکی از جدیدترین دستگاه‌های خشک‌کن میوه که با تکنولوژی روز و در داخل کشور، توسط شرکت «نگین سبز برنا» طراحی و به مدیریت مهندس کلبادی ساخته شده، می‌پردازیم.
طراح و سازنده این دستگاه، کلبادی می‌گوید: سیستم این دستگاه جدید با خشک‌کن‌های رایج حرارتی متفاوت است و به روش «سایه‌خشک» انجام می‌شود که در نتیجه، پروتئین‌گیاه به هیچ‌عنوان کاهش نمی‌یابد.
همچنین تکنولوژی جدید این دستگاه به وسیله نرم‎افزارهایی آن که مبتنی‌بر کنترل رطوبت مطلوب است و روی سیستم قابل تنظیم می‌باشد انجام می‌گیرد.
وی ادامه داد: ما با این روش نوین، دغدغه تولیدکنندگان را برطرف کرده‌ایم که نه‌تنها پروتئین گیاه و میوه کاهش نمی‌یابد بلکه محصول با حفظ سلامت و کیفیت کامل ارائه خواهد شد. این دستگاه قادر به خشک کردن 78 نوع میوه و سبزی است.
کلبادی اعلام کرد: در حال‌حاضر روند ثبت این دستگاه در شرکت‌های دانش‌بنیان در حال انجام است و به زودی اقدامات لازم جهت تبلیغ و ترویج آن انجام خواهد شد تا به‌خوبی در بین تولیدکنندگان معرفی گردد.
وی اذعان داشت از مشکلاتی که باعث تاخیر در روند پیشرفت کار گردیده، مقررات دست و پا‌گیر متعدد است. به‌عنوان مثال برای انجام این پروژه 32 مجوز مورد نیاز است اگر این روند را مسئولین مرتبط تسهیل کنند یا به بخشی خاص واگذار کنند (در یک جا متمرکز شود)، تولیدکنندگان انرژی و زمان بیشتری را صرف ارائه خدمات خواهند کرد.
در ادامه، مصاحبه‌ای نیز با مهندس عباس‌زاده، دبیر انجمن تولیدکنندگان ماشین‌های کشاورزی ایران «اتماک»، در مورد ترویج این‎گونه دستگاه‎ها انجام شد. وی اظهار کرد: در امر ترویج ماشین‌های کشاورزی بخش ترویج وزارتخانه حضور دارد اما شرکت‌ها نیز به سهم خودشان به‌عنوان بخشی از بازاریابی محسوب می‌شوند و ترویج و آموزش‌های لازم را انجام می‌دهند.
اما مسئولیت اصلی انجام این کار به سازمان ترویج برمی‌گردد که وظیفه ترویج و ارائه آموزش‌های لازم برعهده دارد. بخش مکانیزاسیون، در این زمینه مسئولیتی ندارد؛ چرا که در ساختار دولت، هر بخش وظیفه مشخصی داشته و این مسئولیت نیز برعهده حوزه ترویج است. 
* دانشجوی دکترای مکانیزاسیون

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۴۱- تیر ۱۳۹۹

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow