سیاستگذاری کشاورزی
نقدی بر یک روند ناصواب 

به بهانه برگزاری انتخابات
هیات‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس

نقدی بر یک روند ناصواب 

نویسنده: مهندس ابوالقاسم گلباف

چهار رئیس مشخص برای 4 سال عمر کمیسیون کشاورزی مجلس در سال 1394 که مجلس دهم شکل گرفت اعلام حضور کردند. تنها تعدادی از دانش آموختگان کشاورزی بنا به رسالت کاری و شناخت موضوع برای عضویت در این کمیسیون ثبت نام کردند؛ اما 23 صندلی کمیسیون تکمیل نشد در حالی که تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس با تحصیلات کشاورزی، منابع طبیعی، آب، جنگل و مراتع، دامپزشکی، دامپروری و... به‌دلیل جذابیت دیگر کمیسیون‌ها، در کمیسیونی به جز کشاورزی ثبت نام کرده بودند.
به هرحال با سرریز شدن دیگر کمیسیون‌ها ناچاراً صندلی‌های کمیسیون کشاورزی، افرادی را به‌عنوان عضو به خود دید و بدین‌سان اکثریت کمیسیون کشاورزی تکمیل شد. گروه‌بندی داخل کمیسیون کشاورزی و لابی برای تقسیم پست‌های انگیزشی موجب شد تا در نخستین روزهای شکل‌گیری کمیسیون، اعضاء به دو گروه اصولگرا (12 نفره و دارای قدرت تصمیم‌گیری موثر) و اصلاح‌طلب (11 نفره که آراء و تصمیمات آن‌ها حداقل در رابطه با انتخابات داخل کمیسیون کارساز نبود) تقسیم شدند. 
در همین ایام یک روند غیرکارشناسانه از سوی اکثریت موجب شد تا پست‌ها برای همان سال و 3 سال آینده تقسیم و افراد آن مشخص گردند. 
به‌عنوان نمونه تصمیم بر آن شد تا دکتر علی‌محمد شاعری، ریاست کمیسیون کشاورزی را در سال اول مجلس دهم عهده‌دار شود و در سال 96 مهندس علی اکبری رئیس شود و سال 97 کمیسیون یک رئیس به نام یوسف داوودی داشته باشد و درنهایت سال پایانی نیز دکتر شمس ا... شریعت نژاد قبای ریاست کمیسیون را بر تن کند.  البته در لابی اکثریت، اسامی نواب رئیسان، منشی، سخنگو، بازرس و... هم برای هر سال اعلام و بین 12 نفر مشخص شده بود. 
کارشناسان معتقد بودند با این حرکت دست کمیسیون پیش وزارتخانه رو شده و می‌تواند نظرات و پیشنهادات کمیسیون را مدتی در هوا نگه دارد تا رئیس بعدی و تصمیمات بعد از آن احتمالا به کمک وزارتخانه و دولت بیاید. 
از طرفی فردی که رئیس کمیسیون می‌شود اعم از اینکه توانمند باشد، یا مدیریت شاه‌سلطان‌حسینی داشته باشد تنها یک سال در مصدر امور است و قول و قرار‌ها موجب تغییر سمت وی می‌شود و امکان مدیریت کارآمد در کمیسیون وجود ندارد (همانگونه که تاکنون چنین شده است) درحالی که اگر رئیس با انتخابات واقعی مسئولیت بپذیرد در صورت شایسته بودن و ارائه رزومه قوی می‌تواند در سال‌های بعد نیز انتخاب گردد.
از طرف دیگر کمیسیون کشاورزی مقتدر و متحد می‌تواند با سؤال‌های منطقی و به وقت از وزیر جهاد کشاورزی، نقش حامی برای جامعه کشاورزان را ایفا کنند نه اینکه توان اعضا به سمتی که نباید، مصرف شود و خدای نکرده کمیسیون یا برخی اعضاء، محلی برای زیاده‌خواهی از وزیر تبدیل شود. چیزی که در استیضاح قبل از سال مشخص شد و جالب‌تر آنکه بیشتر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس که سودای ریاست این کمیسیون را دارند موافق استیضاح بودند. 
دکتر شریعت نژاد می‌گوید پس از اطلاع از این نوع لابی‌گری غیرحرفه‌ای از گردونه ریاست (تقریباً انتصابی) خارج شدم، نظرات تحمیلی را نپذیرفتم و از گروه 12 نفره کنار کشیدم تا فرد دیگری جایگزین شود. 
با این همه هنگامی که در سال 96 رئیس از پیش لابی شده در رأس کمیسیون قرار گرفت گروه 11 نفره الباقی تصمیم به عدم حضور در کمیسیون گرفتند اما با پیشنهاد، توصیه و پادرمیانی علی مطهری، عضو هیأت رئیسه مجلس و این قول و قرار که ریاست انتصابی و لابی‌گری در سال 97 جایگاهی نخواهد داشت مشارکت خود در کمیسیون را ادامه دادند.  این گروه معتقدند چنانچه در سال جاری نفر سوم لابی شده در سمت ریاست کمیسیون قرار گیرد دیگر توجیهی برای حضور سایر افراد که طی سه سال گذشته از امکان حضور در پست ریاست سازمان به دور مانده‌اند وجود ندارد و دانش آموختگان کشاورزی یا به سایر کمیسیون‌ها هجرت می‌کنند یا از حضور در کمیسیون سرباز می‌زنند. 
گرچه داوودی از افراد صاحب صلاحیت و توانمند در مدیریت است اما نحوه تقسیم پست‌ها موجب بر آشفتگی دیگر اعضاء کمیسیون شده که امید است برای آن تدبیری اندیشیده شود.

نشریه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۱۷  و ۲۱۸ - سال ۱۳۹۷
 

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow