سیاستگذاری کشاورزی
جهانگردی برادرانِ تنی در کمیسیون کشاورزی

تا آن زمان که پرده درافتد چه‌ها کنند!

جهانگردی برادرانِ تنی در کمیسیون کشاورزی

مهندس محمدرضا منصوریان 

در هیأت رئیسه فعلی کمیسیون کشاورزی مجلس، به جز دبیر آن، اکثراً از لیست امید هستند، اما برخی معتقدند دو نایب رئیس از لیست توافقی سال اول بالا آمده، درحالی که براساس توافقات، گویا مهندس نیکزادی به‌عنوان کاندیدای نایب اول ثبت‌نام کرده بود.
گرچه منتقدان می‌گفتند: اصولگرایان به‌دلیل آمار اکثریتی، در سال اول لیست رئیس‌ها، نواب رئیس‌ها، دبیر، سخنگو و... را برای چهار سال تعیین کرده بودند اما لابی‌های امسال دکتر کیخا یا برخی نمایندگان و... موجب برهم خوردن تفاهم‌نامه نانوشته اصولگرایان شد و کیخا تنها با یک رأی اضافی از قطار اصولگرایان سبقت گرفت و ستیز شمشیر اصولگرایان او را نیازرد.  علی ابراهیمی نماینده اراک کاندید سخنگویی شد اما تربتی‌نژاد از گروه توافق قبلی در سمت سخنگو ابقاء شد.  اکبری نماینده بجنورد که رئیس قبلی کمیسیون بود این بار در انتخابات شرکت نکرد تا از شائبه توافق‌های پشت پرده بکاهد. 
اینکه رانت‌ها، رفاقت‌ها، بده‌بستان‌ها، دخالت و وساطت برخی استانداران و ... در این انتخابات نقش داشته یا نه، بحثی است که در آینده آن را نقد میکنیم اما آنچه مهم است اینکه کمیسیون کشاورزی، پیشنهادات، عملکرد و برنامه‌های آن در سطح مجلس و بالتبع وزارتخانه چه تأثیری می‌تواند و باید بتواند بر پیشبرد اهداف و برنامه‌های کشاورزی داشته باشد.

راستی آیا تاکنون چنین شده است؟! 

شاید به جرات بتوان گفت که از پر چالش‌ترین کمیسیون‌های مجلس، کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی باشد که شاهد کلام، مسئله پرتکرار و بی‌نتیجه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی است.
مجلس دهم، پرده اول:
انتخاب دکتر علی محمد شاعری، در منصب ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس در میان اخباری مبنی بر اعلام هندوانه به عنوان خیانت صنفی، پیگیری سرنوشت ببر مازندران، واردات نهاده‌های دامی در قالب تجارت آزاد، بررسی مافیای زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی، رد عملکرد ستاد مقابله با ریزگردها و... از مسائلی بود که همگان توقع بررسی پر قدرت از سوی کمسیون کشاورزی تازه نفس را داشتند اما ... .
هرچند عملکرد شاعری نقاط قوت و ضعف خود را داشت اما عملکرد وی با کدام سنگ محک سنجیده شده بود که یک سال پس از آن شایعاتی در لابلای اخبار ضد و نقیض مربوط به وزیران پیشنهادی دولت دوزادهم به گوش می‌رسید مبنی‌بر اینکه شاعری تمایل دارد یکی از گزینه‌های وزارت جهاد کشاورزی باشد. اما در این میان ایجاد دودستگی در کمیسیون کشاورزی مشهود بود و دو جناح سیاسی با تعداد 11 و 12 نفر در انتخابات، حق طلبی و انتخاب اصلح را در مواردی گاهاً کنار گذاشته و به جانب‌داری از جناح خود رای می‌دهند. حتی گفته می‌شد روسای کمیسیون و نواب رئیس‌ها و... ادوار بعد نیز مشخص شده است.
انتخابات دموکراتیک بود!
دکتر شاعری، عضو کمیسیون و هیات رئیسه کشاورزی مجلس، درخصوص ابهامات ایجاد شده به نشریه گفت: انتخاب هیات رئیسه مجلس کاملا آزاد بود و هیچ منع و اجباری در این زمینه وجود نداشت و هر کدام از اعضای کمیسیون می‌توانستند برای هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کاندیداتوری کنند.
مجلس دهم، پرده دوم:
انتخاب مهندس علی اکبری، در منصب ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس و به نوعی صحیح از آب در آمدن پیش‌گویی‌ها مبنی بر چینش رئیس و نواب رئیس‌ها از قبل خبری بود که در بین هیاهوی انتخابات ریاست جمهوری آن‌طور باید و شاید به بحث و بررسی گذاشته نشد. اما در طول این یکسال شاید مسئله استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم (کمتر از یک سال پس از انتخابات ریاست جمهوری) که دو بار مطرح و هر دو بار رای نیاورد از قابل تأمل‌ترین موضوعات مطرح شده باشد.

تعیین هیات رئیسه زودتر از موعد گمان است!

با این همه مهندس علی اکبری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و رئیس دور دوم این کمیسیون، انتخاب از پیش تعیین شده اعضا هیات رئیسه را ظن و گمان عنوان کرد و به نشریه گفت: رئیس و اعضای هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در روز انتخابات و آرای نمایندگان اعضای کمیسیون مشخص می‌شود و چیزی از قبل مشخص نیست. وی به فعالیت‌های صورت گرفته طی یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: ارتباط مستمر با دستگاه‌های اجرایی و بهره‌برداران، برگزاری کارگروه‌های چهارگانه دام و طیور، آب، منابع طبیعی و زراعت، نظارت‌های میدانی بر وضعیت منابع طبیعی و محیط زیست و ارائه راهکار برای مسائل پیش آمده و اصلاح قانون نظام مهندسی کشاورزی از جمله اهم فعالیت‌های صورت گرفته در دور دوم کمیسیون کشاورزی مجلس بود.
مجلس دهم، پرده سوم
دکتر احمدعلی کیخا، عضو و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، که از ابتدای مجلس دهم توجه برخی را به کرسی ریاست جلب کرده بود و سوابق کاری و نمایندگی وی و نایب‌رئیسی کمیسیون مجلس قبل نیز آن‌را تقویت میکرد در دور سوم به این منصب نائل آمد. هرچند گفته می‌شد این صندلی از قبل برای شخص دیگری کنار گذاشته شده بود. کیخا همواره نقد وزارتخانه را بر مماشات ترجیح می‌داده و به نقل از وی گفته شد، که در سال‌های قبل نیز وزارتخانه به نوعی ریاست وی را به تاخیر انداخته است. قصد داشتیم نظر وی را درخصوص برنامه سالیانه‌ای که برای پیشرفت کمیسیون دارد جویا شویم اما در تماس‌های تلفنی مکرر این مهم محقق نشد.

سخن ماه ـ  نشریه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۱۹ - سال ۱۳۹۷
 

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow