صنایع غذایی
که دخلش بود 19 و خرج 20

اندر احوال افزایش 32 درصدی قیمت لبنیات

که دخلش بود 19 و خرج 20

نویسنده: مهندس محمدرضا منصوریان

حتما گذرتان به سوپرمارکت‌ها افتاده‌است: یک بطری پلاستیکی نیم‌لیتری آب نوشیدنی که از مظهر چشمه‌ها، قنوات و چاه‌ها به‌صورت تقریبا رایگان برداشت می‌شود، در مغازه به قیمت 1000 تا 1500 تومان فروخته می‌شود یعنی لیتری 2 تا 3 هزار تومان نقداً به فروش می‌رسد. 
جالب توجه اینکه شیر گاو پس از تامین هزینه‌های 9 ماه آبستنی، هزینه‌های سلامت گاو، دکتر دامپزشک، آب، برق، گاز، نیروی کار، علوفه و... از دامدار به قیمت هر لیتر 1300 و اخیراً 1570 تومان(آن‌هم نسیه با سررسید ۳ الی ۴ ماهه) خریداری می‌کنند و بعد از استحصال کره، سرشیر و خامه متاسفانه ۸۵۰ تا ۹۵۰ سی‌سی و شیر کم‌چرب کارخانه در همان سوپر به قیمت بالای 2700 تومان به فروش می‌رسد. در همین حال علوفه و یونجه برای تغذیه همین گاو به دلیل بحران مدیریت و کمبود آب، از خارج وارد می‌شود و در حال‌حاضر گاودار مجبور است یونجه وارداتی را کیلویی 2-3 هزار تومان خریداری و به تغذیه گاو بپردازد و پس از زایمان، شیر تولیدی را به قیمت یاد شده بفروشد.  جالب اینکه کاه به‌عنوان کم‌ارزش‌ترین ماده غذایی که قبلا کیلویی 100 تومان عرضه می‌شد و همزمان شیرگاو کیلویی 1300 تومان به فروش می‌رفت؛ اما قیمت کاه و کلش اینک به 450 تومان پرداخت نقدی در هر کیلو رسیده اما شیر همچنان با مهلت پرداخت ۳ ماهه مانده‌است.

دولت دخالت نکند!

مهندس احمد مقدسی، رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران، درخصوص افزایش قیمت لبنیات به نشریه گفت: دولت برای کنترل تورم از جیب تولیدکننده خرج می‌کند. چراکه نه تنها هیچ نهاده‌ای به دامدار داده نمی‌شود بلکه قیمت پیشنهادی ما (1750 تومان برای هر کیلو شیر) را رد کرده و 1570 تومان را تصویب نمودند و این مورد تایید ما نیست. وی با انتقاد از حمایت نکردن‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در سالی که باید از تولیدکننده داخل بیشتر حمایت شود، سیاست‌ها به گونه‌ای است که علاوه بر به خطر افتادن امنیت شغلی و غذایی مردم، واردات حمایت می‌شود.

ما مقصر نیستیم!

مهندس مهدی هدایت‌نیا، مدیرعامل شرکت تعاونی کارخانجات فرآورده‌های لبنی پاستوریزه خراسان، با اشاره به اینکه قیمت لبنیات چندسالی افزایش نداشت به نشریه گفت: براساس اینکه میانگین قیمت مواد اولیه خوراک دام حدود 18 درصد افزایش داشت وزارت جهاد کشاورزی خواستار رساندن قیمت شیر به 1700 تومان شد اما به‌واسطه استعلامی که وزارت صنعت، معدن و تجارت از کارخانه‌های لبنیاتی گرفت این قیمت را 1570 تومان تصویب کرد.
وی با مخاطب قرار دادن وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ما پیشنهاد دادیم به جای افزایش قیمت شیر که می‌تواند سرانه مصرف را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد و مردم را به سمت خرید لبنیات غیرصنعتی‌(ارزان قیمت) سوق دهد، دولت قیمت نهاده‌ها را کاهش دهد یا دیگر علل گرانی را بررسی و رفع کند.
مهدی هدایت‌نیا با انتقاد از تبعیض در افزایش قیمت محصولات اظهار داشت: چرا قانون زورش به ما می‌رسد ولی محصولات پتروشیمی که 300درصد افزایش قیمت محصولاتش است؛ نظارتی بر آن نیست! دامداران، شیر را کمتر از 1650 تومان به کارخانه‌های لبنیاتی نمی‌فروشند ولی کارخانه‌دار که با 5/19درصد افزایش حقوق، 30درصد افزایش حمل و نقل و 300درصد افزایش قیمت محصولات پتروشیمی(بطری) و... مواجه است باید شیر را گران خریداری کرده و درنهایت محصول را گران به‌فروش برساند.

دامدار دلار می‌دهد و ریال می‌گیرد...

مهندس شفیع‌الدین ذوفقاری، مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان، خرید شیر توسط کارخانه‌های لبنی را با نرخ کمتر از قیمت مصوب دانست و به نشریه گفت: چندسالی بود که نرخ مصوب خرید شیر از دامدار توسط دولت 1440 تومان تعیین شده بود اما در عمل کارخانه‌های با قیمتی پایین‌تر شیر را از دامدار خریداری می‌کردند و این باعث نقدینگی و ضرر و زیان دامدار می‌شد. وی ادامه داد: با توجه به نوسانات ارز، دامدار با قیمت دلار علوفه تهیه می‌کند و مجبور است با قیمت ریال محصول خود را به فروش برساند و در شرایطی که ارزش ریال نسبت به دلار روبه کاهش است چنین قیمت مصوبی نه تنها حاشیه سودی برای دامدار ایجاد نمی‌کند بلکه دامدار به حداقل قیمت تمام شده نیز نمی‌رسد درحالی که قیمت‌گذاری شیر در محاسباتی دنیا بر مبنای علوفه می‌باشد.
مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان به نقش دولت در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: شیر به عنوان یک ماده غذایی کامل در سبد خانوار محسوب می‌شود و دولت علاوه بر فرهنگ‌سازی در افزایش سرانه مصرف آن باید همچون نقشی که در خرید تضمینی و متوازن کردن قیمت‌ها داشت وارد میدان شده و درخصوص مطالبات معوق دامداران از کارخانه‌ها و حمایت‌های بیشتر از این صنف تصمیمات اصولی را اتخاذ کند درغیر این صورت بهتر است قیمت شیر آزاد شود.

نمی‌دانم سودش کجا می‌رود!

مهندس نعیمی، مدیرعامل شرکت پادراتوس، درباره افزایش قیمت لبنیات به نشریه گفت: تصور بر این است که افزایش قیمت یعنی کسب سود بالاتر در حالی که مصرف‌کننده و تولیدکننده از منفعت افزایش قیمت لبنیات بی‌بهره هستند.

بحث افزایش قیمت نیست!

مهندس منفرد، مدیرعامل شرکت لارین آلیما، درخصوص اظهارات انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کشور مبنی‌بر غیرمنطقی بودن افزایش قیمت لبنیات به نشریه گفت: این افراد بیشتر نظاره‌گر هستند چراکه حتی نشده یک روز وارد میدان شوند و از نزدیک شاهد مسائل باشند.
وی ادامه داد: مشکل، بی‌ثباتی بازار است. در طول این 3-4 هفته نمی‌دانستیم که محصولمان را با چه قیمتی تنظیم کنیم زیرا مواد اولیه قیمت ثابتی نداشت.
مدیرعامل شرکت لارین آلیما ضمن مخالفت با افزایش قیمت شیر اظهار داشت: با اینکه شیر 1570 تومان تصویب شده است اما کیلویی 1700 تومان هم گیر نمی‌آید چون برخی شیر را به‌واسطه مسائل ارزی به شیرخشک تبدیل کرده و صادرات می‌کنند. البته یکی دیگر از عوامل اصلی افزایش قیمت محصولات لبنی، بالا رفتن قیمت پتروشیمی‌ها است.

قیمت شیر به پای قیمت علوفه نمی‌رسد!

دکتر شیرازی، مدیر فنی پُرتولیدترین دامداری کشور، با طرح سوالی از روند افزایش قیمت انتقاد کرد و به نشریه گفت: در زمانی که قیمت علوفه 600 تومان بود، شیر 1300 تومان از دامدار خریداری می‌شد و حال که قیمت علوفه بیش از دو برابر شده؛ چرا قیمت شیر تنها نزدیک به 300 تومان افزایش داشته‌است؟! وی افزود: برای دامدار صرفه اقتصادی مهم است و سیاست‌ها به‌گونه‌ای است که افزایش کمیت بیشتر از کیفیت، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

قیمت شیر باید حداقل 2000 تومان باشد!

محمدرضا حسنی، یکی از مدیران ارشد و کارشناس بازنشسته وزارت جهادکشاورزی و دامدار ورامینی، با انتقاد از سیاست‌های تعیین قیمت شیر به نشریه گفت: حدود 10 سال قبل که قیمت دلار بسیار پایین بود و به تناسب آن قیمت علوفه، نیروی کار، حمل و نقل و سوخت نیز پایین بود، شیر با قیمت 1200 تومان از دامدار خریداری می‌شد. اما الان اگر سالی 5درصد تورم هم در نظر بگیریم؛ متوجه می‌شویم قیمت شیر(با توجه به افزایش قیمت دیگر عوامل) تغییر چندانی نداشته‌است؟!
وی با اشاره به تعطیل شدن 30 درصد از گاوداری‌های ورامین اظهار داشت: اگر همین روال ادامه داشته‌باشد؛ ممکن است 30درصد از کل گاوداری‌های کشور به تعطیلی کشیده شوند. این دامدار ورامینی افزایش فعالیت و ابتکار دامداران را مستلزم توان اقتصادی دانست و افزود: برای احداث یک گاوداری 100 راسی حداقل سه میلیارد تومان هزینه اولیه نیاز است و اگر هر دامدار این هزینه را به‌صورت حساب سپرده بلندمدت در بانک نگه می‌داشت، می‌توانست با ماهی 60 میلیون تومان سود سرمایه خود، به بهترین شکل زندگی کند، اما این سرمایه را وارد صنعت کرد و گرفتار شده است.

افزایش قیمت منطقی نیست!

به‌گزارش تسنیم، حسین ابراهیمی، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کشور، گفت: براساس دستورالعمل‌ها، انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده تنها در تعیین قیمت دسته دوم کالایی می‌تواند به‌صورت مستقیم دخالت کند و شیر و لبنیات جزو دسته یک گروه‌های کالایی هستند و با توجه به اینکه این گروه به تازگی افزایش قیمت داشته، افزایش قیمت دوباره شیر توسط کارخانجات اصلا درست نیست.

نشریه دام و کشت و صنعت - شماره  ۲۲۰ - سال ۱۳۹۷
 

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow