زراعت و باغبانی و منابع طبیعی
ترویج برای کشاورزی

ترویج برای کشاورزی به منزله صفر جلوی عدد

مهندس محمدرضا منصوریان

در همایش‌ها و نشست‌های تخصصی کشاورزی (در هر شاخه‌ای)، زمانی که کارشناسان به چرایی معضلات، کمبودها و گرانی‌ها می‌پردازند، یک نقطه مشترک در تمام این بحث‌ها حاصل می‌شود و آن لزوم توجه به امر ترویج و آموزش کشاورزان است.
به‌طوری که ترویج و آموزش کشاورزان به‌عنوان یکی از مهمترین ارکان و پایه‌های کشاورزی نوین می‌تواند در بهره‌وری و کاهش ضایعات کشاورزی و بهبود وضعیت زندگی کشاورزان نقش موثری داشته و از طرفی در حفظ و نگهداری منابع طبیعی مثمرثمر باشد.
چراکه ترویج استفاده هرچه بیشتر از سیستم‌های آبیاری نوین، ترویج استفاده از ادوات کم خاکورز، ترویج استفاده از بذور اصلاح شده، ترویج استفاده حداقلی از سموم و کودهای شیمیایی و... می‌تواند چالش‌های پیش روی صنعت کشاورزی را به فرصت تبدیل کند.

استخدام 9 هزار مروج

علی مراد اکبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک، در هنگام بازدید خبرنگاران از بخشی از پروژه‌های احیای 550 هزار هکتار از اراضی خوزستان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چه ضمانتی بر ماندگاری این پروژه وجود دارد گفت: عمر پروژه‌های آب 30 ساله ‌است و ما تمام مسائل فنی و تخصصی را در این پروژه درنظر گرفته‌ایم، مضاف برآنکه برای مدیریت موضوع، وزارت جهاد کشاورزی 8 تا 9 هزار مروج استخدام کرده که هر پهنه‌‌‌بندی توسط یک مروج مدیریت می‌شود.

منظومه نوین ترویج

مهندس اسحاقی، مشاور و مدیر حوزه معاونت ترویج و آموزش کشاورزی کشور، ترویج را علم میان رشته‌ای عنوان کرد و به نشریه گفت: فعالیت ستاد ترویج، تسهیل انتقال دانش به جامعه هدف (کشاورزان) است. اما بخشی از این فعالیت مربوط به دانشگاه‌ها و ارگان‌های دیگر در بدنه دولت می‌باشد.
وی همسو بودن همه ارگان‌های مرتبط با ترویج کشاورزی را لازمه پیشرفت اهداف دانست و افزود: اگر سازمان‌های زیرمجموعه همچون سازمان دامپزشکی و دیگر مراکز دولتی از جمله وزارت بازرگانی با سیاست‌های ترویجی وزارت جهاد کشاورزی هم راستا نباشد در نهایت با عدم اعتماد کشاورزان مواجه خواهیم شد.
مدیر حوزه معاونت ترویج و آموزش کشاورزی، با اشاره به اجرای نظام نوین ترویج در چهار استان به صورت پایلوت از سال 1394 تصریح کرد: در گذشته هر کدام از بخش‌های ترویج، تحقیق و اجرا به صورت مجزا عملیاتی می‌شد که این امر گاه سبب نقص در پیاده‌سازی یافته‌ها می‌گردید.
اما از سال 1390 فعالیت‌های مطالعاتی درخصوص نظام نوین ترویج صورت گرفت تا همه موارد مذکور در یک قالب ارائه و اجرایی شود. 
اسحاقی تکیه بر بودجه دولتی را یکی دیگر از موانع تحقق اهداف برشمرد و اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مبحث ترویج خصوصی با استقبال مواجه شده که تا سه سال آینده نتایج این قبیل اقدامات در جامعه کشاورزی قابل لمس می‌باشد.

ترویج نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تری است

مهندس برزنونی، کارشناس مکانیزاسیون اداره فناوری مکانیزه و دبیر کشاورزی حفاظتی استان گلستان، درخصوص اثرگذاری و عملیاتی شدن بهتر ترویج و آموزش به نشریه گفت: یکی از این عوامل در گرو قیمت نهاده‌های مصرفی است، به طوری که کشاورز به دلیل عدم دریافت هزینه از فروش محصول خود در زمان مشخص، نمی‌تواند نهاده‌هایی که هر روز با قیمت متفاوتی در بازار عرضه می‌شود را مدیریت کند.
وی عدم اعتماد کشاورزان را حلقه مفقوده‌ی دیگری درخصوص ترویج دانست و افزود: گاهی کشاورزان به درست یا اشتباه با تفکرات و تجربه‌ای که دارند از مصرف نهاده‌ها یا ادوات مناسب خودداری می‌کنند که به نظر می‌رسد، اگر همچون گذشته چند مزرعه به صورت آزمایشی در اختیار استان‌ها قرار بگیرد تا بتوانند این مباحث را در آن پیاده‌سازی کنند، کشاورزان گفته‌های کارشناسان را از نزدیک لمس کرده و در عملیاتی کردن آن پیش قدم می‌شوند.
دبیر کشاورزی حفاظتی استان گلستان نفوذ ترویج و آموزش کشاورزی را بسیار بیشتر از سال‌های قبل عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: با گسترش فعالیت بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، شاهد استقبال بالای کشاورزان از نظرات کارشناسان هستیم که به نظر می‌رسد اگر وظیفه ترویج به بخش خصوصی واگذار شود و دولت به‌عنوان ناظر اجرای قوانین عمل کند، نتایج بهتری حاصل می‌شود.

نشریه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۱۷  و ۲۱۸ - سال ۱۳۹۷
 

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow