زراعت و باغبانی و منابع طبیعی
اختلاف معنادار بین تولید و صادرات

اختلاف معنادار بین تولید و صادرات

نویسنده: مهندس محمدرضا منصوریان

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان فائو، کشور اسپانیا با تولید نزدیک به 6 میلیون و 559 هزار تن زیتون در سال، 34 درصد از تولید این محصول را به خود اختصاص داده و بزرگترین کشور تولیدکننده زیتون در جهان است و کشورهای یونان و ایتالیا به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم این رده‌بندی را دارا هستند. این درحالی است که ایران با تولید 85 هزار تن زیتون در سال در رتبه بیستم تولید این محصول قرار دارد.
اگر گفته می‌شود یک سوم حجم تجارت 30 میلیارد یورویی زیتون در جهان متعلق به اسپانیا است شاید بخشی از آن به‌واسطه سطح زیر کشت بیش از 2 میلیون هکتاری آن‌ها باشد و باید قبول کنیم که بخش عمده آن به‌واسطه مدیریت صحیح و اقدامات موثر در برندسازی و معرفی محصولات اسپانیایی‌ها در سطح جهان است. توقع صادرات زیتون ایران در حد کشورهایی همچون اسپانیا شاید بیجا باشد اما خودکفایی در زیتون با توجه به پتانسیل تولید باید به‌نحوی باشد که واردات زیتون و فراورده‌های آن صورت نپذیرد.
شاید حضور ایران در موافقت‌نامه بین‌المللی روغن زیتون بتواند سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان را تحریک کند تا در این زمینه ورود پیدا کرده و علاوه بر برندسازی، زیتون با کیفیت ایران را به جهانیان بیش از پیش معرفی کنند و چه بسا در کنار این اتفاق باغداران ترغیب به کشت و کار زیتون شده و از واردات این محصول به انواع مختلف نیز بی‌نیاز شویم.

صادر‌کننده نداریم!

سید باقر شفیعی، باغدار نمونه محصول زیتون در سال 95، درخصوص زیتون تولیدی شهر طارم به نشریه گفت: با توجه به اینکه زیتون تولیدی این شهرستان باکیفیت بوده اما صادراتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد که این مهم نیاز به سرمایه‌گذار دارد.
وی قیمت خرید زیتون طارم را متأثر از کمیت این محصول در بازار دانست و افزود: معمولا کارخانه‌های روغن‌کشی، تولید کنسرو و گاهی نیز افراد عادی اقدام به خرید زیتون از باغداران می‌کنند.

موانع اساسی صادرات زیتون و...

دکتر علی وقف‌چی، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، میزان تولید سالانه زیتون در شهرستان طارم را حدود 60 هزار تن عنوان کرد و به نشریه گفت: با توجه به اینکه زیتون تولیدی ایران به‌دلیل شرایط آب و هوایی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و توان رقابت با کشورهای صاحب نظر در این زمینه را دارد، اما هنوز اقدام موثری به‌منظور صادرات زیتون صورت نگرفته است.
وی حمایت‌ها از تولید داخلی را ناکافی دانست و افزود: با اینکه مراکز فراوری از زیتون در شهر طارم وجود دارد اما چون برند خاصی نتوانسته‌ایم ایجاد کنیم هنوز زیتون ایران گمنام بوده که نیاز به تلاش‌های بیشتری است.

مشاهده اثرات موافقت‌نامه نیازمند زمان است

یکی از فعالین در کارگروه زیتون درخصوص حضور ایران در موافقت‌نامه بین‌المللی روغن زیتون به نشریه گفت: از زمان تصویب اساسنامه جدید شورای بین‌المللی زیتون تا الحاق مجدد ایران به آن حدود یک سال و نیم طول کشید. اهمیت الحاق مجدد ایران به اساسنامه شورا در تمدید عضویت ایران در آن شورا برای اهدافی است که شامل انتقال دانش فنی، دور زدن تحریم‌ها و پیشرفت در حوزه تخصصی خواهد شد.
وی درباره چرایی عدم صادرات در محصول زیتون اظهار داشت: هم اکنون سطح زیر کشت زیتون می‌تواند تأمین‌کننده بخشی از روغن خوراکی سالم برای جامعه باشد و برای رسیدن به اهداف صادراتی باید برنامه‌ریزی دقیق برای توسعه سطح زیر کشت و بالا بردن عملکرد تولید در واحد سطح انجام داد. 

نشریه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۱۷  و ۲۱۸ - سال ۱۳۹۷
 

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow