گزارش نمایشگاه
دریچه‌ای به جهان گشوده‌ایم

لادن ملکی؛ مدیر اجرایی پالار سامانه  و نمایشگاه اگروفود:

دریچه‌ای به جهان گشوده‌ایم!

نویسنده: مهندس محمدرضا منصوریان /  مهندس علیرضا علیزاده /  امیرهوشنگ سمنانی

حدود یک ماه پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های شدید دیگر، شاید بیش از همه، فعالان و کارآفرینان صنایع کشاورزی، مواد غذائی و ماشین‌آلات کشاورزی را نگران کرد.به‌گفته لادن ملکی، مدیر اجرایی پالار سامانه و مدیر ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اگروفود، این نمایشگاه بزرگترین رویداد تجاری مربوط به صنایع غذایی و تجهیزات کشاورزی در خاورمیانه است؛ چرا که نقش مهمی را در تبادلات فنی - بازرگانی و آشنایی صاحبان صنایع و پژوهشگران و بازدیدکنندگان ایفا می‌کند و بیش از 45 هزار نفر از کارشناسان امر از این نمایشگاه بازدید به‌عمل می‌آورند.
به نقل از روابط عمومی نمایشگاه، ملکی اظهار داشت: با توجه به نامگذاری امسال (حمایت از کالای ایرانی) برنامه‌ریزی کردیم تا شرکت‌های داخلی در اولویت قرار داشته باشند و بر این اساس شرکت‌های داخلی تقریبا دو برابر شرکت‌های خارجی هستند.
وی با بیان اینکه تعداد زیادی از کشورها به صورت پاویون‌های رسمی کشوری و گروهی در نمایشگاه حضور دارند، افزود: همزمان با برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ایران اگروفود 2018، چندین همایش و کنفرانس تخصصی در مباحث موضوعی نمایشگاه توسط متخصصان، کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت غذا و کشاورزی برگزار شد. با این حال برخی از شرکت‌های برند داخلی به گمان کم ‌رونقی نمایشگاه یا حضور نداشتن خارجی‌ها از مشارکت در نمایشگاه انصراف دادند و در توجیه این عمل به یک کلام، "تحریم‌ها"، بسنده کردند. نقطه قوت نمایشگاه اگروفود امسال که در بیش از 18 سالن و فضای باز (بیش از 75 هزار مترمربع) برگزار شد را باید حضور بیش از هزار و صد شرکت داخلی و خارجی دانست که از این تعداد 459 شرکت خارجی از 31 کشور جهان از جمله برزیل، چین، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، لهستان، اندونزی، امارات، روسیه و ... را شامل می‌شد.

اهداف برگزاری این نمایشگاه

• ارتقاء دانش فناوری و تبادل اطلاعات روز در موضوعات نمایشگاه،
• معرفی توانمندی‌ها و پیشرفت‌های کشورمان در زمینه‌های موضوعی نمایشگاه،
• ارتقاء سطح مبادلات تجاری کشور برای توسعه صادرات غیرنفتی،
• آشنایی شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه با آخرین دستاوردهای علمی و صنعتی داخلی و خارجی در زمینه‌های موضوعی نمایشگاه،
• تشویق و ترغیب تولیدکنندگان برای رقابت سالم و هدفمند در عرصه این صنعت،
• ایجاد فضا به‌منظور ارتباط مستقیم تولیدکنندگان با مصرف‌کنندگان می‌باشد
تأثیر این نمایشگاه را در فروش کالا و خدمات، بررسی بازار، اعطای نمایندگی و تحکیم و توسعه موقعیت در بازار داخلی و خارجی می‌توان دید.

مقایسه‌ آماری نمایشگاه اگروفود ایران در بازه زمانی 10 ساله

عنوان سال 1388 سال 1397
کل متراژ 45000 مترمربع 45000 مترمربع
متراژ مفید داخلی 52/19187 مترمربع 50/32922 مترمربع
متراژ مفید خارجی 38/4299 مترمربع 75/8449 مترمربع
تعداد شرکت های داخلی 449 شرکت  761 شرکت 
تعداد شرکت های خارجی 260 شرکت 459 شرکت
تعداد شرکت های شرکت کننده 23 کشور 31 کشور
تعداد کشورهای رسمی یا گروهی شرکت کننده  11 کشور 13 کشور


امیدواریم شرایط بهتر شود!

مهندس علی‌اکبر مهرفرد، قائم‌مقام وزیر کشاورزی در امور بازرگانی، در افتتاحیه این نمایشگاه تولید محصولات کشاورزی سال گذشته کشور را 120 میلیون‌تُن اعلام کرد و گفت: بسیاری از محصولات مانند گیاهان روغنی، گندم و چغندر به صورت فرآوری شده به دست مصرف‌کننده رسیده است. البته بسیاری از محصولات کشاورزی در مقطعی از سال امکان برداشت دارند و باید با بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز دنیا، نگه‌داری و ماندگاری این محصولات را افزایش داد. وی با اشاره به چالش‌های اقتصادی اخیر در کشور اظهار داشت: تولیدکنندگان توقع دارند شرایط برای تامین مواد اولیه، تخصیص ارز و نقل و انتقال بین بانکی فراهم شود که با توجه به وعده‌های رئیس‌جمهور و معاون اول، امیدواریم شرایط در ادامه برای فعالیت‌های تولیدی تسهیل شود.

مهم‌ترین برنامه دولت، تامین نیاز غذایی

دکتر حسین اسفهبدی، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی، به مناسبت نمایشگاه اگروفود، صنایع‌غذایی و تبدیلی را ازجمله مهم‌ترین گروه‌های صنایع وابسته به محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: یکی از مباحث اساسی بشر تامین نیازهای غذایی است، بر همین اساس این مهم سرلوحه برنامه‌های دولت‌ها می‌باشد.

به برجام معتقدیم

گرچه تلاش‌های مسئولان سیاست خارجی کشورمان هنوز موفقیتی حاصل نکرده اما این نمایشگاه به وضوح نشان داد که تحریم‌ها تاثیر خاصی در تشویق خارجی‌ها به عدم حضور نداشت به طوری که خانم آنا ماریا سنا ر. پاسیانی؛ دبیر سفارت برزیل، در این خصوص به خبرنگار نشریه گفت: تحریم‌ها باید مختص به دولت آمریکا باشد و نباید به فعالیت سایر کشورها خدشه وارد کند. ما به برجام معتقدیم و آن را توافق خوبی می‌دانیم.‌ وی نمایشگاه را مفید ارزیابی کرد و اظهار داشت: ایران بازار بزرگی است. ما محصولاتی نظیر گوشت، سویا، ذرت و شکر به ایران صادر می‌کنیم. دوست‌داریم شرکت‌های برزیلی و ایرانی با یکدیگر تبادل بیشتری داشته باشند طوری که هر دو طرف سود اقتصادی ببرند.دولت برزیل به دنبال انتقال تکنولوژی‌های لازم به ایران است، تا بتواند به اقتصاد این کشور کمک کند.

آمده‌ایم تا با ایران همکاری کنیم!

در این میان کم نبودند شرکت‌هایی که برای اولین بار در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند و هم‌کلام با بیشتر شرکت‌کنندگان تحریم‌ها را بی‌اثر تلقی می‌کردند. برهمین اساس نماینده یک شرکت چینی حضور در نمایشگاه‌های ایران را پلی برای همکاری عنوان کرد و به نشریه گفت: این بار اولی است که به ایران آمده‌ایم و فکر می‌کنم فرصت‌های زیادی برای ایجاد همکاری با ایران وجود دارد. ایرانی‌ها خیلی خوش قلب و میهمان نوازند و باید بگویم برای چین هیچ فرقی ندارد که آمریکا از برجام کنار رفته است.

چالش تهیه مواد اولیه!

البته این نوع ابراز امیدواری در میان تولیدکنندگان وطنی نیز به چشم می‌خورد و با اذعان به صادرات محصولات، تحریم‌ها را در فرایند واردات برخی مواد اولیه موثر دانسته و راهکار را در اصلاح سیاست داخلی و حمایت جدی از تولید داخلی عنوان می‌کنند.
مهندس رضایی، مدیر بازرگانی شرکت صنایع غذایی دستچین، تعداد افراد شاغل در این شرکت را نزدیک به 200 نفر عنوان کرد و درخصوص صادرات محصول به نشریه گفت: با توجه به اعمال تحریم‌ها، صادرات محصولات این شرکت به کشورهای عراق و افغانستان صورت می‌گیرد و بحران بازار ارز تنها در تهیه مواد اولیه کمی مشکلات به همراه دارد. وی با ارائه راهکارهایی، حمایت دولت را خواستار شد و افزود: درنظرگرفتن سوبسیدهای انرژی به تولیدکنندگان، ثبات بازار در تهیه مواد اولیه و تنظیم قانون (به گونه‌ای که اجازه دخالت سلیقه‌ای افراد مسئول را نسبت به تولیدکنندگان ندهد) بزرگ‌ترین حمایت دولت می‌تواند باشد.

چرا باید به روی این کشور، درها را بست؟

هرچند افرادی نیز تاثیر تحریم‌ها را در اثر مرور زمان، حل شده دانسته و از نگاه خود قضیه را مورد نقد و بررسی قرار دادند. آقای ماسیمو دیجیتالی، نماینده شرکت Viale Sistemi، از کشور ایتالیا درخصوص نقش تحریم‌های آمریکا بر روند فعالیت سایر کشورها با ایران به نشریه گفت: با وضع تحریم‌های جدید مشکلات زیادی برای ایران و دولت‌هایی که با آن مراودات تجاری دارند ایجاد شده است. فکر می‌کنم حداکثر تا یک‌سال آینده مشکلات رفع خواهد شد.
از نظر من امکان ندارد بتوان کشوری مثل ایران را با آن همه پتانسیل بالایی که در همه زمینه‌ها دارد بسته نگه‌داشت. ایران کشور بزرگی است و مردم خوبی دارد. وی آینده کشاورزی ایران را درخشان دید و گفت: نمایشگاه آگروفود در بخش کشاورزی می‌تواند پله پله بهتر عمل کند و هنوز جای پیشرفت زیادی دارد. به نظرم در این نمایشگاه به اهدافمان رسیده‌ایم و توانستیم روابط خوبی ایجاد کنیم. معتقدم باید در بخش کشاورزی ایران تغییرات ایجاد شود تا بتوانیم رشد هرچه بیشتر این صنعت را شاهد باشیم.

هرکه را دیدی بگو از من بهتر است!

اما تحریم‌ها، تمام قضیه نیست! باید قبول کنیم که بخش قابل توجهی از انتقادات و شاید نارضایتی‌ها از سیاست‌ها و مدیریت‌های گاها اشتباه داخلی نشأت می‌گیرد. چراکه بسیاری از خیرین و جهادگران عرصه صنعت به‌دنبال ایجاد فضای کسب و کار هستند اما بعضی مواقع با کم‌مهری‌ها و قوانین دست و پا گیر مواجه می‌شوند.
دکتر علیرضا نبی، مدیرعامل گروه کارخانجات زیتون آرشیا، با تشریح کارآفرینی اجتماعی به نشریه گفت: در این نوع کارآفرینی، پول هدف اصلی نیست بلکه هدف، درمان یک آسیب اجتماعی در کنار ایجاد اشتغال است؛ بر همین اساس اقدام به تاسیس شرکتی کردیم که شرط استخدام پرسنل آن داشتن سو پیشینه است.
وی تعداد افراد فعال در شرکت را حدود هزار نفر عنوان کرد و افزود: علاوه بر فروش بالای داخلی در حال حاضر به برکت حضور افراد فعال در این شرکت به پنج کشور، صادرات زیتون‌پرورده داریم. مدیر گروه کارخانجات زیتون آرشیا مردم را جلوتر از مسئولین دانست و تصریح کرد: اگر مسئولین بصیرت مردم را در حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته باشند ما می‌توانیم افراد بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

صنعت بزرگ قهوه!

در نمایشگاه اگروفود امسال قهوه و حواشی آن بیشتر به چشم می‌آمد و مشارکت شرکت‌های فعال در حوزه قهوه و مشتقات نشان دهنده بازار بزرگ این صنعت در جهان است و سوالی که به ذهن می‌رسد این است که وضعیت کشت و کار قهوه در ایران به چه صورتی است؟! مهندس آرمان بیگلریان، مدیر فروش شرکت قهوه آرام، کشت دانه قهوه در ایران را ممکن ندانست و به نشریه گفت: قهوه بیشتر در کشورهای حاشیه خط استوا امکان کشت و کار دارد و حتی اگر در ایران نیز کشت شود، کیفیت لازم را نخواهد داشت.

تجارت خوب ایران و برزیل

شاید همین مسئله موجب رشد شرکت‌های فعال در این زمینه از کشورهای دیگر به‌خصوص برزیل شده است. رودریو داماتا، مدیر بخش سرمایه‌گذاری وزارت کشاورزی برزیل، نمایشگاه آگروفود را عالی دانست و به نشریه گفت: در این نمایشگاه بادام مخصوص برزیل و قهوه کشور ما بازدید‌کننده و خواستار زیادی داشته است. حدود 3/1 واردات محصولات غذایی و کشاورزی ایران از کشور برزیل است. روابط دو کشور بسیار خوب است و امیدواریم در آینده نیز همینطور باشد.

بسته‌بندی، قبل از کیفیت، معرف محصول است!

البته اگر بخواهیم از نگاه مصرف‌کننده نیز موضوع را به بحث بگذاریم شاید کیفیت و ظاهر محصول در کلام بیشتر مصرف‌کنندگان از هر نوع محصول غذایی بیشتر به چشم بیاید. مهندس علی ساسانی، رئیس هیات مدیره شرکت زنبورداری شیرین، تولید عسل طبیعی را شعار برندهای معتبر عنوان کرد و به نشریه گفت: گرچه بسته‌بندی، قبل از کیفیت معرف محصول است اما عسل طبیعی برای همگان، حتی مصرف‌کنندگان غیرحرفه‌ای نیز قابل تشخیص است. خود این موضوع بهترین تبلیغ برای تولیدکنندگان است. در 11 تیرماه پرونده بیست و پنجمین دوره نمایشگاه اگروفود درحالی بسته شد که تبعات آن بر اقتصاد کشور شاید تا شروع اگروفود بعدی همچنان باز باشد. نمایشگاهی که انتقال تکنولوژی، همکاری، صادرات و واردات شاکله اصلی آن را در میتینگ‌های تبلیغاتی و تحریمی دشمنان تشکیل می‌داد. نکته قابل توجهی که بسیاری از فعالین داخلی و حتی دیگر کشورها به آن اشاره داشتند اصلاح سیاست‌های داخلی بود که در این صورت حریم تحریم‌ها شکسته خواهد شد.

نشریه دام و کشت و صنعت - شماره  ۲۲۰ - سال ۱۳۹۷
 

مدیر سایت
info@iranagrimagazine.com

به این مطلب امتیاز دهید:

کارشناسان ما در مورد مشکلات تولید محصولات، که نمی‌توانید برای آن جوابی پیدا کنید؛ می‌توانند به شما کمک کنند

info@iranAgriMagazine.com
arrow